Här är vårens mest lästa debatter på Altinget Infrastruktur

Kan det skrivas tillräckligt många debattartiklar om tågräls, underhåll och infrastrukturplaner? Nej, anser debattörerna som bidragit till årets mest lästa debattartiklar på Altinget infrastruktur. Frågan är nu: Vad kommer att sätta tonen i höst?

Foto: Christian Kruse/SJ
Anton Säll

Debatten om tåg, nya sträckningar, järnvägsunderhållet och stambanorna har varit ständigt återkommande för Altinget Infrastrukturs läsare det senaste året. Inför den nationella infrastrukturplanen krävde i stort sett samtliga skånska kommuner i ett replikskifte en egen förbindelse till Danmark samtidigt som Tågföretagen var förbannade på Trafikverket för att man inte lägger mer pengar på att flytta godstransporterna från vägarna till järnvägarna. Vänsterpartiet var arga på att avregleringarna av järnvägsunderhållet gått för långt och lett till kaos medan Sverigedemokraterna var arga på infrastrukturminister Thomas Eneroth för att han inte gör tillräckligt för den yrkesmässiga trafiken i landet. 

Stark skånsk närvaro

I Skåne satt debattörerna Inger Björck och Torsten Werner och var rasande på den planerade stambanesträckningen mellan Stockholm och Malmö.

Därmed trodde man kanske att det inte gick och komma särskilt mycket längre i debatten om järnväg och tåg, men så var inte fallet.

Barbara Scheel Agersnap, Ted Söderholm och Linus Eriksson på Copenhagen Malmö Port, Green Cargo och Øresundsbro Konsortiet  menade i sin debattartikel att det inte räcker med att fokusera på själva rälsen och på att debattera allt i den frågan från alla möjliga vinklar, vi får inte heller glömma bort det enorma behovet efter en ny stor bangård i Skåne.

Så gick det till när sex av årets mest lästa debattartiklar handlade om järnvägen. 

Men elen då?

Förutom transporterna var både elektrifieringen, elsparkcyklar och vindkraftverken ämnen som engagerade både debattörer och våra läsare senaste året. Sverige kommer inte att lyckas med elektrifieringen om vi inte satsar på fler vindkraftverk, menade Daniel Badman, vd Svensk vindenergi, och Åsa Pettersson, vd Energiföretagen Sverige.

Den gröna omställningen hindras om inte Bolt, Voi, Tier och övriga elsparkcykelföretag kan parkera som idag, menade Bolts Sverigechef Alexander Liljeblad efter att infrastrukturministern meddelat att det från och med 1 september blir förbjudet att parkera med elsparkcyklarna på gångbanor.

Transportsektorn var förbannade på att de drabbas extra hårt av de höga drivmedelspriserna medan enskilda avloppsförespråkarna i VA-i-tiden var arga både på att statssekreteraren Anders Grönwall nominerats till ett pris av branschföreningen och på regeringens förslag som siktar på att ägare till enskilda VA-anläggningar inte längre lika ofta ska kunna tvångsanslutas till de kommunala systemen.

Nämnda personer

Tomas Eneroth

Riksdagsledamot (S), vice ordförande riksbanksfullmäktige
Sociologi och statsvetenskap (Högskolan Växjö 1993)

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00