Årets mest lästa debatter om utbildning
Skolpeng, friskolefrågan och anmälningsplikten. Det är några av årets mest omdebatterade ämnen på Altinget Utbildning. Här är några av årets mest lästa debatter.
Anton Säll
Debatt- och opinionsredaktörLO: Avsluta experimentet och avskaffa skolpengen
”Nyligen såg vi återigen en granskning i medierna av hur pengar som skulle gått till barns undervisning och välmående förskingras. Bland annat SVT berättar hur skolkoncerner köpt en våffelstuga och skärgårdstomter för skolpengen. Vi har tyvärr vant oss. Av allt att döma har politikerna det också. Ingen har krävt pengarna tillbaka.”
Det skriver LO:s Susanna Gideonsson, Therese Guovelin och Johan Enfeldt.
Tidöpartiernas förslag om anmälningsplikt strider mot allt vad skolan står för
”Sveriges Lärare, Sveriges Elevkårer och Sveriges Elevråd riktar nu stark kritik mot förslaget och protesterar mot ett tvång att anmäla elever som misstänks inte ha uppehållstillstånd. Rätten till utbildning tillfaller alla och är inte avhängig ett svenskt medborgarskap. Sverige bör stå i frontlinjen för barn och ungas rättigheter och inte ägna sig åt politiska beslut som direkt äventyrar tillgången till utbildning i vårt land. Inom skolans väggar ska fokus vara att tillhandahålla en kvalitativ utbildning, inte att misstänkliggöra och rubba tryggheten för enskilda elever. Trygga klassrum byggs genom förtroendefulla relationer och lärare som tillåts sätta elevens bästa först.”
Det skrev Åsa Fahlén, förbundsordförande Sveriges Lärare, Johanna Jaara Åstrand, förbundsordförande Sveriges Lärare, Embla Persson, ordförande Sveriges Elevkårer och Lilian Helgason, ordförande för Sveriges Elevråd.
Autism och adhd kan inte disciplineras bort
”Skolan är på många sätt redan utmanande för elever med autism och adhd. Att då införa metoder som inte utgår ifrån elevernas individuella förutsättningar och den kunskap som finns om funktionsnedsättningar riskerar att utsätta elevgruppen för en orimligt utmanande skolgång”
Så skriver Anki Sandberg, Riksförbundet Attention och Camilla Rosenberg, Autism Sverige.
Friskolornas elever missgynnas av skolpengen
”Skolministern utgår, liksom de flesta skoldebattörer, från att friskolor är överkompenserade. En ny rapport visar att det i stället är friskolornas elever som missgynnas ekonomiskt. Av 32 undersökta kommuner bryter 30 mot lagens krav på likvärdighet och transparens.”, skrev Per-Arne Andersson, ordförande, och Mikaela Valtersson, rapportförfattare och tidigare ordförande för Friskolornas riksförbund.
Replik: Friskolornas riksförbund räknar fel i sin rapport
”Att, som Friskolornas riksförbund gör, utgå från bokförd kostnad per kommunal elev och sedan jämföra det med budgeterat grundbelopp per elev i fristående skola är inte en bra metod för att visa huruvida lika villkor råder.” Det skriver Annika Wallenskog och Monica Sonde, SKR i en replik till debatten ovan.
Elever med funktionsnedsättningar blir inte daltade
Det är ytterst märkligt att det verkar politiskt gångbart att beskriva ett stort antal elever som mer eller mindre värdelösa latmaskar när skolor misslyckas med sitt uppdrag. Det skriver Anki Sandberg, riksförbundet Attention och Sven Bölte, professor på KIND, Karolinska institutet