Krönika av 
Daniel Wiklander

Stick huvudet utanför fönstret och be lögnaren förklara sig

Det duger inte att låta frågor som varit föremål för omfattande debatt flyga under radarn i en valrörelse eller att inte ordentligt syna vallöften som konkretiserats till den grad att kronor och ören specificerats, skriver Daniel Wiklander.

I en ny rapport från Institutet för mediestudier kallas Ebba Buschs falukorv ”kanske den symbol som bäst sammanfattar valkampanjen 2022”.
I en ny rapport från Institutet för mediestudier kallas Ebba Buschs falukorv ”kanske den symbol som bäst sammanfattar valkampanjen 2022”.Foto: Christine Olsson/TT, Fredrik Hjerling
Daniel Wiklander
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Få har väl undgått de senaste dagarnas diskussioner om nyttan med havregrynsgröt, utifrån en ledarkrönika i Svenska Dagbladet av Lena Andersson. Om den texten finns inte mycket att säga, mer än att den mest påminner om ett sådant där Twitterinlägg som börjar ”Well, ACTUALLY…”. Fast på dryga 6 000 tecken i stället för 280. Oppositionen har använt sig av fel begrepp, Andersson känner ett starkt behov att rätta. 

Många känslor har väckts, flera svar är mycket läsvärda. Jämförelser har gjorts mellan vissa politikers varma omtanke om priset på falukorv inför valet, och en ledarkrönikörs mer kallhamrade funderingar kring priset på havregryn nu åtta månader senare.

Denna falukorv, den som Ebba Busch (KD) höll upp i tv och lovade att se till att även sämre bemedlade skulle kunna fortsätta ställa på bordet, har händelsevis en central plats i en nyutkommen rapport från Institutet för mediestudier: ”Valet 2022: Politiken, medierna och nyhetsagendan”.

Det var ovanligt lätt för partierna att nå fram med de frågor de ville driva.

Medierna följde

Ebba Buschs falukorv kallas i rapporten ”kanske den symbol som bäst sammanfattar valkampanjen 2022, där mat- och energipriser stod i centrum och ansvaret för den stigande inflationen helt och håller knöts till den nationella politikens ansvar.”

Det var nämligen ovanligt lätt för partierna att nå fram med de frågor de ville driva, inte sällan ganska så populistiska plånboksfrågor som kraftigt sänkt bensinpris, jämfört med valet 2018. Rapporten kommer fram till att det var partierna som förde dansen i valrörelsen 2022, medan medierna följde.

Angelägna frågor om sådant som krishanteringen under pandemin, 180-graderssvängningen om Natomedlemskap och klimatfrågan låg partierna lågt med – och medierna avstod från att pressa dem på svar.

Något överraskande visar rapporten inte på att nyhetsrapporteringen blivit mer inriktad på politiken som ett spel, något man kunnat få uppfattningen av inte minst under den gångna mandatperioden med sina regeringskriser och sin märkliga mandatfördelning där en enda ledamot av 349 vid ett par tillfällen kunde fälla avgörandet.

Tvärtom framgår av rapporten att sakfrågornas andel i nyhetsrapporteringen ökade ordentligt, från 44 procent till 52 procent.

Journalistens självklara uppgift

Kritiken om att medierna i mycket lät politikerna hållas när de framförde sina ibland väl vidlyftiga vallöften är knappast ny utan har hörts sedan i höstas. Rapporten från Institutet för mediestudier är framför allt ett kvitto på att den varit relevant. Det duger inte, vare sig att låta frågor som varit föremål för omfattande debatt i närtid flyga under radarn för att det passar partierna i valrörelsen, eller att inte ordentligt syna vallöften som konkretiserats till den grad att kronor och ören specificerats.

Ett talesätt, som ofta tillskrivs Jonathan Foster, tidigare reporter på The Independent och lärare i journalistik vid Sheffields universitet, går ut på att när en person hävdar att solen skiner och en att det regnar är det journalistens uppgift att i stället för att citera båda sticka huvudet utanför fönstret och konstatera vem som talar sanning. För att sedan be lögnaren förklara sig, skulle man kunna tillägga.

Det borde vara en självklarhet. Men då gäller det att det är journalisten och inte de båda andra i rummet som tar och behåller initiativet.

Nämnda personer

Ebba Busch

Partiledare Kristdemokraterna, energi- och näringsminister, vice statsminister
Studier i freds- och konfliktforskning (Uppsala uni.)

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

Altinget logo
Stockholm | Köpenhamn | Oslo | Bryssel
Politik på allvar
AdressJohannesgränd 1111 30 StockholmRedaktionen+46 (0)8 12 13 14 24[email protected]Prenumerationsärenden+46 (0) 73 529 99 09[email protected]Org.nr. 556980-5269
Chefredaktör och ansvarig utgivare:Sanna RaymanCFOAnders JørningKommersiell direktörLars GrafströmVdAnne Marie KindbergOrdförande och utgivareRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024