Topplista: Utbildningsdebatt 2021

Pisamätningen 2018, gymnasieutredningen och resursskolor är några av de ämnen som har intresserat Altinget Utbildnings läsare. Friskoledebatten har även väckt mycket känslor. Läs hela tio-i-topp-listan.

Professor emeritus Mats Ekholm, Rebecca Weidmo Uvell och ledningsgruppen i Förskoleupproret skrev de tre debatter som hamnar i topp på utbildning 2021.
Professor emeritus Mats Ekholm, Rebecca Weidmo Uvell och ledningsgruppen i Förskoleupproret skrev de tre debatter som hamnar i topp på utbildning 2021. Foto: Pontus Lundahl/TT
Maja Andersson

1. Professor: Riksrevisionens oklara rapportering är av sällsynt låg kvalitet

Riksrevisionens kritik får läggas till högen av ofullkomligheter som visserligen väcker mycket skrammel, men som i sin redovisning är lika bristfällig som myndigheternas hantering av exkluderingen av ungdomar från mätningarna i Pisa 2018 varit. Det skriver professor emeritus Mats Ekholm.

2. Weidmo Uvell: Plötsligt är det synd om kommunerna

Dagens friskolehatare har ett nytt vapen – kommuner. Det är i dag synd om kommuner som, för att deras egna skolor inte håller måttet, sitter med högre kostnader för outnyttjade skolplatser. Kommuner måste prioritera bättre, skriver Rebecca Weidmo Uvell.

3. Förskoleupproret: Lägg prestige åt sidan – utred förskolan

Alla partier vill ha en jämlik och fungerande förskola, men så ser inte verkligheten ut i dag. Det krävs en utredning kring förskolans behov, skriver ledningsgruppen i Förskoleupproret.

4. "Studieförbundens nya självgranskning vilseleder mer än den kontrollerar"

Studieförbundens självgranskningar visar på stora brister där fusket ligger på högre nivåer än vad de försöker hävda. Frånvaron av vilja att ta itu med problemen är oroväckande, skriver Magnus Ranstorp, Peder Hyllengren och Aje Carlbom.

5. Skoljurister: Situationen för många resursskolor är akut

Skollagen är inte utformad för att ta hänsyn till elever som har sökt sig till så kallade resursskolor. De mest sårbara eleverna drabbas av ett oförutsägbart och underfinansierat system som inte tillgodoser rätten till en fullgod utbildning, skriver två skoljurister.

6. Medskick till M-stämma: Gör om polisutbildningen

Det är välkommet att Moderaterna vill höja polisers löner, men det krävs ytterligare åtgärder. Vår uppmaning till ombuden på Moderaternas arbetsstämma är att besluta om fler åtgärder så att polisyrket blir ett framtidsyrke för fler, skriver Lena Nitz, Polisförbundet.

7. Skolan behöver bättre verktyg för att möta klimatkrisen

En likvärdig skola präglad av kunskaper är nyckeln till att lösa svåra samhällsproblem. Vi som arbetar i skolan behöver rätt förutsättningar att jobba med klimatfrågan och möta elevernas oro. Det skriver representanter för Lärarnas Riksförbund, Lärarnas Riksförbunds studerandeförening och Sveriges elevkårer.

8. Industrirådet: Ompröva urvalsreglerna för komvux och yrkesvux

Vi uppmanar utbildningsministern att ompröva beslutet om urvalsreglerna för komvux och yrkesvux. Möjligheten till yrkesväxling och livslångt lärande måste bli verklighet, skriver Industrirådets arbetsgrupp för kompetensförsörjning.

9. Viktiga pusselbitar saknas i utredningen om gymnasiet

En avslutad gymnasieutbildning är viktig för att ta sig in på arbetsmarknaden. Därför behövs en gymnasieskola som ser till att fler rustas bättre för framtiden. Men vi saknar flera politiska förslag i utredningen om hur gymnasieskolan ska förbättras, skriver flera bransch- och arbetsgivarorganisationer.

10. "Universitet och högskolor behöver ett digitalt högskolepedagogiskt lyft"

Regeringen och lärosätena måste vidta åtgärder för att skapa ett digitalt högskolepedagogiskt lyft som bidrar till höjd kvalitet på undervisningen och näringslivets kompetensförsörjning. Det skriver Svenskt näringsliv och Sveriges förenade studentkårer.

Nämnda personer

Mats Ekholm

Professor emeritus Karlstads universitet, medförfattare Skolförbättring genom aktioner
Doktor i pedagogik (Göteborgs uni. 1976)

Rebecca Weidmo Uvell

Samhällsdebattör
Civilekonom (Handelshögskolan vid Göteborgs uni. 2001)

Magnus Ranstorp

Docent i statsvetenskap och strategisk rådgivare vid Centrum för totalförsvar och samhällets säkerhet (CTSS) vid Försvarshögskolan
Docent i statsvetenskap (Försvarshögskolan 2005)

E-post Politik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget