Debatt

Replik: Har Järnvägsfrämjandet läst på om SD:s järnvägspolitik?

Jag förutsätter att Järnvägsfrämjandet baserar kommande debattartiklar på en bättre faktakoll, skriver Sverigedemokraternas riksdagsledamot Patrik Jönsson, ledamot i trafikutskottet.

Jag förutsätter att kommande debattartiklar från Järnvägsfrämjandet baseras på bättre faktakoll, skriver debattören.
Jag förutsätter att kommande debattartiklar från Järnvägsfrämjandet baseras på bättre faktakoll, skriver debattören.Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT
Patrik Jönsson
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Läs också

Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet gör i en debattartikel i Altinget en analys av partiernas hållning i järnvägsfrågorna. Analysen är anmärkningsvärd och direkt felaktig, och föranleder frågan om Ulf Flodin på Svenska Järnvägsfrämjandet ens har bemödat sig om att ta del av partiernas motioner och politik? Jag kan konstatera att Ulf Flodin i vart fall inte har satt sig in i Sverigedemokraternas politik.

Artikeln framstår mer som en politisk partsinlaga.

Den 22 juni 2021 antogs ramarna som ligger till grund för den kommande Nationella planen, vilken i sin tur styr vilka projekt som Trafikverket ska satsa på de kommande tolv åren. 799 miljarder, samt tillkommande väg- och trängselavgifter, skall på tolv år ut i verksamheten, varav 165 miljarder läggs på järnvägsunderhåll och 437 miljarder till investering i vägar och järnvägar. Samtliga partier undantaget Vänsterpartiet var överens om den totala ramen. Med detta sagt har alla partier utom Vänsterpartiet varit överens om vilka ekonomiska medel som skall läggas på vår infrastruktur. Dock finns reservationer om hur dessa medel skall fördelas.

Vi vill ha mer pengar till underhåll

Något som skiljer sig åt, vilket Järnvägsfrämjandet lätt hade kunnat kolla upp, är att vi utöver regeringens anslag i budgeten utökar anslaget i vår budget för 2022 med 0,5 miljarder för underhåll av statens infrastruktur och med 0,5 miljarder för investeringar. Lägg därtill att vi föreslagit ett kraftigt sparbeting på lednings- och administrativ på Trafikverket (vilken ökat med 48 procent på elva år) till förmån för fler järnvägstekniker i spåret, något som bara SD stödde tyvärr. Men det mest absurda påståendet från Ulf Flodin måste vara uttalandet om att Sverigedemokraterna är ”ointresserade av frågan” gällande att få över fler godstransporter från väg till järnväg.

Fakta är att vi i vår kommittémotion kring järnvägsfrågorna tydligt pekar ut upprustning av viktiga stråk för godset, stärka arbetet för längre och tyngre godståg, att tågoperatörer skall kompenseras för ERTMS, mer resurser till mer dubbelspårig järnväg och stöd till att bevara godsfärjorna från Trelleborg med mera. Vilket annat parti har en så tydlig politik för att stödja mer järnvägsgodstrafik?

Stoppa höghastighetsjärnvägen

Utöver våra satsningar på viktiga godsstråk menar vi att planerna på en höghastighetsjärnväg måste stoppas. Exempelvis går det idag ett snabbtåg i timmen mellan Malmö och Stockholm i vardera riktning. Samtidigt är det trångt, vissa tider fullt, i spåren. Detta beror på en mängd lokaltåg, regionaltåg och godståg. Fler och fler åker tåg, och den stora mängden resenärer åker just lokalt eller regionalt. Dessutom väntas en markant ökning av gods på järnväg när Fehmarn Bält-förbindelsen öppnar om ca sju år. Därför är behovet inte en höghastighetsbana. Vi behöver bygga bort flaskhalsar, och vi behöver rusta upp järnvägen för att bli av med underhållsskulden.

Fyra konventionella spår behövs mellan Lund och Hässleholm. De hårdast belastade enkelspåren, bland annat Alvesta – Växjö och Hässleholm – Kristianstad måste bli dubbelspåriga och Ostkustbanan som är undermålig måste bli dubbelspårig i hela sin sträckning, och även anpassas för godstågstrafik.

Bättre faktakoll behövs

Sveriges hårdast belastade dubbelspår, Göteborg – Alingsås måste bli fyrspårigt, dels för ett fungerande flöde till och från Göteborgs hamn men även för att minska störningarna på Västra stambanan. Ostlänken skall färdigställas och Norrbotniabanan skall byggas klar. De viktigaste godsstråken måste rustas upp och byggas om för längre och tyngre godståg. Allt detta och mycket mer återfinns i Sverigedemokraternas kommittémotion ”En konkurrenskraftig svensk järnväg”. Om Ulf Flodin bara varit intresserad av att läsa den. Jag förutsätter att kommande debattartiklar från Järnvägsfrämjandet baseras på bättre faktakoll.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00