Altinget.dk och Mandag Morgen får ny kommersiell direktör

Altinget i Danmark anställer Michael Thomsen som ny kommersiell direktör. Den nya rollen innebär att Alrow Media nu får en enhetlig organisationsmodell för företagets verksamheter i Danmark, Sverige och Norge.

41-årige Michael Thomsen blir ny kommersiell direktör för Alrow Medias danska verksamheter.
41-årige Michael Thomsen blir ny kommersiell direktör för Alrow Medias danska verksamheter.Foto: Arthur J. Cammelbeeck/Altinget
Redaktionen

Alrow Media får en ny kommersiell direktör i Danmark. Det blir 41-årige Michael Thomsen som får ansvaret för att samla företagets fyra kommersiella avdelningar under samma paraply. Det gäller marknadsföring, prenumerations- och annonsaffären för Altinget.dk:s 28 bevakningsområden samt för magasinet Mandag Morgen och för försäljning av nätverk, utbildningar och events. De kommersiella avdelningarna i Danmark omfattar drygt 40 medarbetare.

Michael Thomsen kommer från en tjänst som Head of B2C hos Seas-NVE Strømmen og Energi. Innan han sökte sig till energisektorn hade han i flera år ledande roller i finansiell sektor och inom telekomsektorn.

Utveckla kundresan

Om anställningen av Michael Thomsen säger Alrow Medias vd, Christoph Nørgaard:

– Under de senaste åren har vi haft en markant tillväxt som vi vill bygga vidare på. Vi utvidgar löpande vår kärnverksamhet med nya journalistiska bevakningsområden, kunskapsprodukter och investeringar i ny teknologi. Därför behöver vi stärka vårt strategiska säljarbete och utveckla helheten i kundresan, säger Christoph Nørgaard, som fortsätter:

– Michael är en kommersiell profil med otroligt starka meriter. Han besitter den perfekta verktygslådan för att göra verklighet av våra ambitioner för tillväxt och utveckling. Han är en omtyckt chef och har stora ledarerfarenheter från konkurrenstunga branscher, erfarenheter som kommer till god användning hos oss.

Branschbytet motiverar

Michael Thomsen ser fram emot ett spännande byte av bransch.

– Jag ser fram emot att bli en del av mediebranschen och är enormt motiverad att ta mig an den väntande uppgiften. Jag gläder mig åt att – tillsammans med teamet – stärka den samlade kundresan och bygga vidare på vårt digitala fundament, säger Michael Thomsen och fortsätter:

– Vårt innehåll och de insikter vi erbjuder har stor potential och skulle kunna vecklas ut bredare än i dag. Samtidigt känner jag en väldigt stor personlig motivation inför att bli en del av ett politiskt neutralt mediehus med produkter av hög kvalitet och inför att bidra till Alrow Medias fortsatta tillväxt.

Enhetlig organisation

Med anställningen av Michael Thomsen som kommersiell direktör för verksamheten i Danmark får Alrow Media nu en enhetlig organisationsmodell för företagets verksamhet i Danmark, Sverige och Norge

Läs också
 

Fakta
  • Altinget är en del av Alrow Media som har cirka 170 anställda
  • Altinget Danmark öppnade 2000 och består av 27 nischmedier. Dessutom utges ett tryckt magasin 10 gånger om året och en rad podcasts.
  • Altinget Sverige öppnade 2014 och består av 9 nischmedier.
  • Alrow Media omfattar också en tankesmedja, en konferens- och nätverksverksamhet samt det oberoende veckobrevet Mandag Morgen.
  • Alrow Media äger även Grønbechs Hotel i Allinge, där den danska motsvarigheten till Almedalsveckan, Folkemødet, äger rum varje sommar.
  • Alrow Media ägs av grundaren Rasmus Nielsen.
  • Altinget Norge etableras under hösten 2022 och kommer inledningsvis bestå av en öppen förstasida och runt fem nischmedier.  

Nämnda personer

Christoph Nørgaard

Vd Alrow Media (Altinget och Mandag Morgen)
Master i international business (Aarhus Universitet)

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00