Lars Grafström är ny kommersiell direktör på Altinget

Altinget stärker sitt kommersiella fokus och rekryterar Lars Grafström som ny chef för prenumerationsförsäljningen, annonsavdelningen och nätverksverksamheten. 

Lars Grafström kommer närmast från en tjänst som kommersiell direktör på Alma Talent och kliver in på en helt nyinrättad position på Altinget Sverige.
Lars Grafström kommer närmast från en tjänst som kommersiell direktör på Alma Talent och kliver in på en helt nyinrättad position på Altinget Sverige.
Redaktionen

Altinget är i en expansiv fas och tar nu nästa kliv och rekryterar Lars Grafström som ny kommersiell direktör.

Lars Grafström kommer närmast från en tjänst som kommersiell direktör på Alma Talent och kliver in på en helt nyinrättad position på Altinget Sverige.

”Kompetens från översta hyllan”

– Med Lars Grafström ombord som kommersiell direktör tillför vi kompetens från den översta hyllan, så att vi kan få ännu fler läsare och kunder till våra digitala nischmedier, säger Christoph Nørgaard, vd Altinget.

Lars Grafström är grundare samt tidigare vd på tidskriften Fokus, mångårig tidigare styrelsemedlem för Sveriges Tidskrifter och har även arbetat bland annat inom MTG-koncernen.

– Jag ser verkligen fram emot att få arbeta med Altinget som dagligen levererar en journalistik på allra högsta nivå och som besitter ett varumärke som andas trovärdighet. Detta i kombination med en läsekrets som är kommersiellt intressant gör det till ett spännande uppdrag där jag tillsammans med ett redan starkt team hoppas kunna tillföra något till den utvecklingsresa som Altinget har påbörjat, säger Lars Grafström.

Altinget har levererat neutral och politiskt oberoende politikbevakning i Danmark sedan 2000. Altinget Sverige öppnade 2014 och ger i dag ut nio nischade nyhetsbrev inom olika sakpolitiska områden. Altinget Sverige driver även en rad sakpolitiska nätverk i främst Stockholm, men också i Skåne, och anordnar även kurser.

– Under det dryga år jag har varit på Altinget har vi fått fler läsare, nästan fördubblat trafiken, öppnat nya bevakningsområden och gett sajten en make-over. Nu behöver vi också utveckla det kommersiella arbetet och jag är förtjust över att få en så erfaren kollega att göra detta tillsammans med, säger Sanna Rayman, chefredaktör Altinget.

Vässad kommersiell verksamhet

I och med rekryteringen av Lars Grafström vässar Altinget Sverige sin kommersiella verksamhet. Prenumerationsförsäljningen, annonsavdelningen och nätverksverksamheten får därmed en chef på plats i Sverige.

– Under det gångna året har vi lanserat en ambitiös investeringsplan, där vi bland annat har investerat i en digital redesign, flera medier och flera journalister. Nu går vi vidare för att få fart på tillväxten och bygga det ledande politiska mediehuset, avslutar Christoph Nørgaard. 

Nämnda personer

Lars Grafström

Kommersiell direktör Altinget

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00