Han blir Altingets kommersiella direktör i Norge

Marius Zachariasen blir kommersiell direktör för Altinget Norge och blir därmed den danskägda nättidningens andra chefsrekrytering inför etableringen i Norge.

Marius Zachariasen kommer från en roll som marknadsdirektör på First hotels och har tidigare erfarenhet från Schibsted och reklambyrån McCann.
Marius Zachariasen kommer från en roll som marknadsdirektör på First hotels och har tidigare erfarenhet från Schibsted och reklambyrån McCann.Foto: Altinget
Redaktionen

Chefredaktören hittades i februari och nu har Altinget också funnit sin kommersiella direktör. Marius Zachariasen kommer att leda tidningens sälj- och marknadsarbete och tillsammans med chefredaktören Veslemøy Østrem hålla i rodret för Altinget Norge.

Fakta
  • Altinget är en del av Alrow Media som har cirka 170 anställda
  • Altinget Danmark öppnade 2000 och består av 27 nischmedier. Dessutom utges ett tryckt magasin 10 gånger om året och en rad podcasts.
  • Altinget Sverige öppnade 2014 och består av 10 nischmedier.
  • Alrow Media omfattar också en tankesmedja, en konferens- och nätverksverksamhet samt det oberoende veckobrevet Mandag Morgen.
  • Alrow Media äger även Grønbechs Hotel i Allinge, där den danska motsvarigheten till Almedalsveckan, Folkemødet, äger rum varje sommar.
  • Alrow Media ägs av grundaren Rasmus Nielsen.
  • Altinget Norge etableras under hösten 2022 och kommer inledningsvis bestå av en öppen förstasida och runt fem nischmedier.  

– Detta ser jag fram emot. Det är en verkligt meningsfull uppgift att få vara med och bygga upp en ny och seriös aktör på den norska mediemarknaden. Så som jag känner den norska marknaden är jag övertygad om att det finns ett behov för en seriös politisk tidning som Altinget. Redaktörsstyrda medier som kan gå på djupet och har stor trovärdighet är något som norska läsare och organisationer efterfrågar, säger Marius Zachariasen.

Återvänder till mediebranschen

Zachariasen kommer från en roll som marknadsdirektör på First hotels och har tidigare erfarenhet från bland annat Schibsted och reklambyrån McCann.

– Jag återvänder till mediebranschen för att bidra till och styrka det demokratiska samtalet. Innovativa redaktörsstyrda medier om politik med Altingets neutrala utgångspunkt finns inte i det norska medielandskapet i dag, menar Zachariasen.

Christoph Nørgaard, vd för Alrow media, säger att Zachariasen har den perfekta profilen för att kunna bygga Altinget Norges kommersiella fundament.

Den norska drömmen

– Marius har en kommersiell verktygslåda i toppklass. Vi är glada över att ha fått ombord en sådan kompetens och nu ser vi fram emot att snart få se vår norska dröm bli verklighet, säger han.

– Marius har ledaregenskaper som stämmer väl överens med våra värderingar och det är viktigt för att skapa en attraktiv arbetsplats i Norge, tillägger Nørgaard.

Ledarduon ska nu rekrytera

Den tillträdande chefredaktören i Norge, Veslemøy Østrem, ser fram emot samarbetet.

– Marius Zachariasen är en duktig och engagerad ledare. Om vi ska lyckas med att skapa något helt nytt i Norge är det avgörande med en partner av hans kaliber, en som delar Altingets vision, säger Østrem.

Altinget Norge kommer att erbjuda politiska nyheter för såväl allmänintresserade som professionella läsare. Den nya ledarduon går nu igång med att rekrytera både redaktionella och kommersiella medarbetare till tidningens norska huvudkontor i Oslo. 

Läs också

Läs också

Nämnda personer

Christoph Nørgaard

Vd Alrow Media (Altinget och Mandag Morgen)
Master i international business (Aarhus Universitet)

Rasmus Nielsen

Ägare och styrelseordförande Alrow Media, utgivare och ägare Altinget och Mandag Morgen
Journalistik (Danmarks Journalisthøjskole, 1983)

Veslemøy Østrem

Chefredaktör Altinget Norge
Journalistik (Norges journalisthøgskole, 1994), litteratur- och kulturvetenskap (Universitetet i Oslo)

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00