Vitt skilda bud när sjöfartsstyrmedlen sätts under lupp
Samtidigt som stämpelskatten föreslås slopas och tonnageskatten differentieras, läggs flera bud för hur farleds- och lotsavgifterna ska se ut framöver. Både inom politiken och hos forskare ges olika bud på vägen framåt, eftersom ytterligare EU-krav träder in.
![Ju större del av konkurrensvillkoren som kan likställas med jämförbara länder, desto bättre, argumenterar SD:s trafikpolitiska talesperson. <br>](https://www.altinget.se/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.se/images/article/51312/24627.jpg)
Foto: Fredrik Sandberg / TT, Riksdagen
![Jacob Hederos](https://www.altinget.se/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.se/images/Writers/112-jacob-hederos-2-48.jpg)
Jacob Hederos
Redaktör och reporterUnder 2024 börjar utsläppshandeln att införas för stora delar av sjöfarten i EU, och från 2025 ska även obligatorisk inblandning av hållbarare bränslen börja