Analys av 
Jacob Hederos

Var ska de hitta sex miljoner ton i minskade utsläpp?

Det transportpolitiska klimatmålet ska se till att Sveriges största kvarvarande utsläppssektor gör sitt. När nu även fler partier sätter långsiktiga frågetecken på det centrala medlet för att nå dit, blir det därför spännande att se vad de kommer fram med som alternativ.

Om inte utsläppen ska minska här, så var? <br>
Om inte utsläppen ska minska här, så var?
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix / TT
Jacob Hederos

Den som följde trafikutskottets utfrågning tidigare i juni om hur transportsektorn ska nå det transportpolitiska klimatmålet till 2030 fick ta del av en hel del matnyttigt.

Bland annat flera inspel om reduktionsplikten, som står för lejonparten när det kommer till att leverera mot målet som sju partier i riksdagen står bakom. Det var därför inte så konstigt att samma sju partier röstade för nivåerna för nästan exakt ett år sedan.

Just nu sitter Energimyndigheten och räknar på hur stort utsläppsminskningsansvaret för drivmedelsförsäljarna behöver vara för att pusslet ska gå ihop. Men det är inte oväntat att luckan som reduktionsplikten behöver stå för fortsatt kommer att ligga runt fyra-fem miljoner ton koldioxidekvivalenter Co2e/år framåt 2030, enligt de uppgifter som Altinget fått fram.

Altinget logoMiljö och Energi
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget miljö och energi får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här.
0:000:00