Journalist inriktad på klimat-, energi- och miljöpolitik. Har arbetat som frilansreporter sedan våren 2014 för bland andra Ends Europe, Altinget, Aktuell Hållbarhet, Syre, Expressen och Sveriges Radio Klotet. Anställdes som redaktör för Altinget Infrastruktur i november 2021.
Var ska de hitta sex miljoner ton i minskade utsläpp?
Det transportpolitiska klimatmålet ska se till att Sveriges största kvarvarande utsläppssektor gör sitt. När nu även fler partier sätter långsiktiga frågetecken på det centrala medlet för att nå dit, blir det därför spännande att se vad de kommer fram med som alternativ.
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix / TT

Jacob Hederos
Redaktör Altinget Infrastruktur, reporter Altinget Miljö och EnergiDen som följde trafikutskottets utfrågning tidigare i juni om hur transportsektorn ska nå det transportpolitiska klimatmålet till 2030 fick ta del av en hel del matnyttigt.
Bland annat flera inspel om reduktionsplikten, som står för lejonparten när det kommer till att leverera mot målet som sju partier i riksdagen står bakom. Det var därför inte så konstigt att samma sju partier röstade för nivåerna för nästan exakt ett år sedan.
Just nu sitter Energimyndigheten och räknar på hur stort utsläppsminskningsansvaret för drivmedelsförsäljarna behöver vara för att pusslet ska gå ihop. Men det är inte oväntat att luckan som reduktionsplikten behöver stå för fortsatt kommer att ligga runt fyra-fem miljoner ton koldioxidekvivalenter Co2e/år framåt 2030, enligt de uppgifter som Altinget fått fram.