Tillväxt och historiskt bra räkenskapsår för Alrow Media

Alrow Media – koncernen bakom Altinget och Mandag Morgen – levererar sitt bästa resultat hittills.

Christoph Nørgaard, vd Alrow Media.
Christoph Nørgaard, vd Alrow Media.Foto: Arthur Cammelbeeck/Altinget
Redaktionen

Alrow Media, som står bakom Altinget i Danmark, Norge och Sverige samt mediet och tankesmedjan Mandag Morgen, tar stora kliv framåt under sitt senast avslutade räkenskapsår. Alrow Media har lyckats lyfta både omsättning och resultat i en allmänt pressad mediebransch. Koncernens resultaträkning för 2021/2022 visar en EBITDA på 20,6 miljoner DKK och ett resultat före skatt på 13,9 miljoner DKK.

Bolagets bästa resultat

Räkenskapsåret löper från 1 juli 2021 till 30 juni 2022. Resultatet är bolagets bästa sedan koncernens start i januari 2000. Även ledningen är ytterst nöjd med resultatet och skriver i förvaltningsberättelsen att det ”överträffar förväntningarna”. Vinsten ska användas till ökad tillväxt och konsolidering och ingen utdelning lämnas heller i år.

– Årets resultat visar att Alrow Media har en sund och stark grund att bygga vidare på. Under verksamhetsåret har investeringar gjorts i att utöka koncernens nordiska kärnverksamhet i Danmark och Sverige och senast lanseringen av Altinget.no i Norge. Vi utvecklas ständigt på produktsidan och har lyckats behålla entreprenörsandan, innovationskraften och den starka ambitionen att bidra till den seriösa delen av både samhällsdebatten och samhällsutvecklingen med våra medier och många andra aktiviteter, säger vd Christoph Nørgaard.

Nya nischmedier och fokus på kärnverksamheten

Med öppningen av Altinget.no den 3 oktober 2022 finns nu Alrow Media representerat i Köpenhamn, Stockholm, Oslo och Bryssel. I samband med utbyggnaden av verksamheten har organisationen ändrats till en parallell och enhetlig redaktionell och kommersiell struktur med underlag för att utnyttja synergier över länderna.

– Att vi lyckas få tillväxt i kärnverksamheten och samtidigt bygga upp nya marknader är bara möjligt eftersom alla våra medarbetare, i alla länderna, gör imponerande engagerade insatser, säger Christoph Nørgaard.

Under verksamhetsåret har fokus legat på att stärka tillväxten i kärnverksamheten och en framgångsrik etablering av nya nischade medier och kommersiella produkter i Danmark och Sverige, samt öppnandet av Altinget i Norge.

Grønbechs Hotel i Allinge på Bornholm och övervakningstjänsten Monitor har sålts. Ett långsiktigt avtal har slutits med de nya ägarna av Grønbechs Hotel, så att Altinget och Mandag Morgen även fortsättningsvis kommer att vara starkt närvarande under Folkemødet i Allinge (Danmarks motsvarighet till Almedalsveckan) med aktiviteter på Grønbechs Hotel. Mediebolaget driver nu 28 nischmedier i Danmark, 11 i Sverige och före årsskiftet 6 i Norge.

Satsningar på IT-området och fokus på hållbarhet

– Under det nya räkenskapsåret förväntar vi oss ökade satsningar inom IT-området med ny arkitektur, förbättringar i funktionalitet för prenumeranter och annonsörer samt fortsatt tillväxt i antalet nischmedier, säger Christoph Nørgaard och tillägger:

– Alrow Media fokuserar naturligtvis också på de globala målen och hållbarhet. Altinget har framgångsrika medier om klimat, miljö och världsmålen samt nätverk och kurser inom området. Mandag Morgen arbetar kontinuerligt med klimatutmaningarna. Därför har hållbarhet självklart också en central plats i vår strategi, där ett arbete har inletts för att minska företagets CO2-utsläpp, säger Alrow Medias VD.

Hela årsrapporten kan läsas som pdf här

FAKTA

Foto:

Nämnda personer

Christoph Nørgaard

Vd Alrow Media (Altinget och Mandag Morgen)
Master i international business (Aarhus Universitet)

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00