Sista chansen för reseavdragsreform?
Förberedelserna för en stor reform av reseavdraget är i stora delar klara. Men efter att januariavtalet har fallit är det oklart om den sedan länge utlovade förändringen kommer på plats.
Foto: Fredrik Sandberg/TT

Jacob Hederos
Redaktör Altinget Infrastruktur, reporter Altinget Miljö och EnergiÅr 2017 stod alla bakom en reform av reseavdraget. Då uppmanade den parlamentariska landsbygdskommitten regeringen att göra om dagens kostnadsbaserade system till ett avståndsbaserat dito.
Men efter att frågan har utretts, och därefter konsekvensutretts ytterligare, har de politiska förutsättningarna hunnit förändras. För där Januariavtalet var tydligt med att reformen skulle genomföras under mandatperioden, så är det nu mer oklart om S- och MP-regeringen har den uppbackning som krävs.
I potten finns bland annat en ambition att komma rätta med ett bedömt fel i utbetalningarna på närmre två miljarder kronor. Därutöver ska avdraget också kunna styra tydligare mot utsläppsmålen, samtidigt som det ska gynna landsbygden mer, framför dagens situation där största delen av avdraget går till storstadsområdena.
Centerpartiets Rickard Nordin anser dock att arbetet med att få en reform på plats hade tagits en bra bit mot mål innan regeringssamarbetet föll i somras.
– Det fanns en utredning och det har gjorts ett internt arbete på departementet. Så det finns ju alternativ framskrivna. Men det måste man enas om politiskt också, säger han till Altinget.
Det är ju ett underlag som har legat sedan förra sommaren. Borde det inte vara färdigförhandlat?
– Ja, fast förhandlingen sker ju när man har budgetsamtalen. För det finns ju ett antal parametrar att skruva på, rörande olika avståndsgränser och annat. Och de får ju olika utfall i vilka som inkluderas och kostnaderna för staten. Och det är det som är den politiska förhandlingen.
Var det inte sagt att reseavdraget skulle hållas inom samma pott? Fanns det alltså förslag på att göra det större eller mindre?
– Det beror ju på vad man kommer till för slutsatser på de olika parametrarna. Det är det som är förhandlingen, så det får du nog fråga S och MP om var de landar i förhandlingarna.
Ingen företrädare för Socialdemokraterna vill kommentera hur prioriterad en reform är för partiet i budgetförhandlingarna. Men MP:s trafikpolitiska talesperson Emma Berginger trycker på att det fortsatt är centralt för partiet att få en reform på plats under mandatperioden,Det är inte alltid de förslag som vi lägger fram är de som ger mest pengar i plånboken. Utan vi prioriterar miljön och klimatet, och vill ha en långsiktig strategi för hur vi ska ställa om samhället och klara klimatkrisen.
Emma Berginger, Trafikpolitisk talesperson, MP
– Miljöpartiets ingång är fortsatt att detta är en väldigt viktig reform att genomföra. Vi vill ha det på plats så snart som det bara går, säger hon.
Samtidigt är det ju inte så att alla blir glada av en reform. Hur lätt är det att under ett valår lägga fram en reform som skulle missgynna storstadsväljarna?
– Så är det ju att vara miljöpartist. Det är inte alltid de förslag som vi lägger fram är de som ger mest pengar i plånboken. Utan vi prioriterar miljön och klimatet, och vill ha en långsiktig strategi för hur vi ska ställa om samhället och klara klimatkrisen. Inte minst med tanke på den sommaren vi haft, så är det väl hög tid att faktiskt våga fatta de beslut som behöver fattas för att vi ska kunna ställa om samhället. Då är väl den här typen av reform av avdraget, som de facto är en subvention till bilresande på många platser i landet där det finns kollektivtrafik i dag, oerhört angelägen.