S och MP i konflikt om vad som ska räknas som ”hållbara” flygbränslen
Från kritiker anses EU-parlamentsmajoritetens linje öppna upp för en ny palmoljeskandal. Men förespråkarna, bland andra Erik Bergkvist (S), varnar för att skarpa ramar kan leda till andra typer av skandaler.

Foto: Kollage / TT, Europarl

Jacob Hederos
Redaktör och reporterUnder torsdagen planerar EU-parlamentet att sätta ner foten i frågan om hur EU:s inblandningskrav av hållbara bränslen i flyget ska utformas. Efter att medlemsländerna sade sitt tidigare i juni, blir det därmed klart vilka startpositioner som lagstiftarna tar inför slutförhandlingarna.
Men transportutskottets position som nu förs fram av en mittenmajoritet i hela parlamentet har stött på kraftig kritik från både höger och vänster. Hos ena sidan, SD-gruppen och högerut, anses först och främst de övergripande målsättningarna – där 85 procent av det som tankas på europeiska flygplatser år 2050 ska vara hållbart – vara för aggressiva. Men ovanpå det finns det också en kritik mot vad som klassas som ”hållbara flygbränslen”, då ramarna anses för snäva.
Detsamma gäller från vänstersidan i parlamentet, men då från andra hållet. Och den sidan får också uppbackning från bland annat påtryckningsorganisationen Transport & Environment, som samlat stöd från delar av flygindustrin i invändningen mot att framför allt palmoljeprodukten PFAD ska kunna anses hållbar.