Omtaget för kilometerskatten klart: ”Populärt system på kontinenten”

Ska vägskattesystemet för tyngre trafik behållas i Sverige framöver finns nu nya ramar klara. Men det är inte i första taget som det ställs krav från Bryssel på att systemet i så fall ska stuvas om.

Foto: Pixabay
Jacob Hederos

Efter många om och men har ännu ett svar tagits fram på frågan om hur godstransporter på vägar ska beskattas framöver, för att dels skapa bättre konkurrensförutsättningar mellan de olika transportslagen, dels göra villkoren mer rättvisa mellan aktörerna på lastbilsmarknaden.

Efter att eurovinjettdirektivet nu fått en ny form så finns det nu också ett förslag på hur genomförandet kan se ut i Sverige om det fortsatt ska tas ut avgifter.

Vi är nöjda med resultatet. Sedan är det klart att det inte är ett färdigt förslag

Christoffer Andersson Calafatis
Utredare och grupphef på Förvaltningsrätten i Stockholm

– Vi är nöjda med resultatet. Sedan är det klart att det inte är ett färdigt förslag, utan vissa delar kommer man behöva gå vidare på och gå mer ner i detalj på. Men man har fått en ram, och nu har man något att utgå ifrån, när det gäller kartor, kontroller och integritetsfrågor, säger utredaren Christoffer Andersson Calafatis till Altinget.

Altinget logoMiljö och Energi
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget miljö och energi får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
0:000:00