Nytt försök för utsläppshandelsveteran
Socialdemokraten Jytte Guteland får än en gång chansen att kämpa för att få genomslag för sin grupps hållning i förhandlingarna om nya ramar för utsläppshandeln. Men det är inte bara gamla stigar som gruppledaren i miljöutskottet tar sikte på.
Foto: Emilie Gomez @ European Union 2021 - Source : EP

Jacob Hederos
Redaktör Altinget Infrastruktur, reporter Altinget Miljö och Energi– Det är lite av en ketchupeffekt. Vi har skakat på flaskan jättelänge och plötsligt kommer en massa saker på en samma gång i det här Fitfot55-paketet. Så det blev ett ”wow”, säger Guteland, apropå de många nya inslagen i lagstiftningspaketet som kom i somras från EU-kommissionen.
Förutom att efterlängtade tillskott för Guteland själv lagts till på menyn, genom att sjöfartssektorn föreslås införas i handeln, så hamnade det också ett mer svårsmält bud för socialdemokratin på tallriken.
För en sak är klar – det är inte särskilt populärt i partigruppen med en separat handel för utsläppen inom fastighetssektorn och transporterna.
– Det är svårt att se det som rättvist, inkomstsnivåmässigt sett, när samma utsläppspris drabbar Suv-ägaren i Tyskland som smålbilsägaren i Bulgarien. Vi har inget system heller för att utjämna detta på EU-nivå, säger hon.
Hon köper inte EU-kommissionens argument om att de måste ”föreslå något bättre själva, om de inte gillar det som föreslagits.”
– Det är väldigt svårt att skriva lag, och det brukar inte vara vårt uppdrag i parlamentet, säger Guteland och fortsätter:
– Därmed inte sagt att vi inte ska betala efter förmåga och få efter behov. Det är en fördelningsprincip som bör gälla i klimatfrågan också. Men vi har inte en utjämnande mekanism som fungerar på ett bra sätt, och det gäller även för fastigheterna också.