Debatt

KD: Slopa stämpelskatten redan i höst

Om den svenska sjöfartssektorn ska kunna växa måste den få bättre förutsättningar. Därför måste de skattehinder som står i vägen undanröjas, skriver riksdagsledamöterna Jakob Forssmed (KD) och Hampus Hagman (KD).

Fler svenskflaggade fartyg innebär att Sverige står bättre rustat i händelse av en kris- eller krigssituation då dessa kan användas för att frakta viktiga varor, skriver debattörerna.
Fler svenskflaggade fartyg innebär att Sverige står bättre rustat i händelse av en kris- eller krigssituation då dessa kan användas för att frakta viktiga varor, skriver debattörerna.Foto: Fredrik Sandberg/TT
Hampus Hagman
Jakob Forssmed
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

När containerfartyget Ever Given fastnade i Suezkanalen tidigare i år uppskattades stoppet kosta så mycket som 400 miljoner dollar – varje timme. Detta visar på vilka enorma mängder gods som transporteras till havs och hur viktig sjöfarten är för världen. Faktum är att ungefär 90 procent av allt gods i världen transporteras till havs.

Eftersom Sverige är ett handelsberoende land blir sjöfarten särskilt viktig för oss. Exporten är värd knappt hälften av vår samlade ekonomi. Det innebär att hundratusentals arbeten är beroende av den handel som den internationella sjöfarten möjliggör. Dessutom är många företag som inte handlar direkt med företag i utlandet också beroende av denna handel, om de är underleverantörer i något led till ett exporterande företag.

I händelse av kris eller krig

Därför är det nödvändigt att skapa goda förutsättningar för sjöfart till och från Sverige i allmänhet, men vi kristdemokrater vill också skapa förutsättningar för fler svenskflaggade fartyg. Fler svenskflaggade fartyg innebär att Sverige står bättre rustat i händelse av en kris- eller krigssituation då dessa kan användas för att frakta viktiga varor.

Vi kan inte utgå från att andra länder kommer att släppa sina fartyg att trafikera Sverige i en sådan situation. Dessutom ger en större svenskflaggad fartygsflotta större möjligheter att påverka det internationella miljöarbetet, arbetsmiljöarbetet och sjösäkerhetsarbetet. Allt detta talar för att bättre villkor för sjöfarten, och särskilt för att öka den svenskflaggade sjöfarten, är mycket viktiga.

Utred tonnageskatten

Kristdemokraterna har sedan flera år drivit att den tonnageskattemodell som infördes 2016 måste utvecklas och förbättras. Tonnageskatten innebär att redaren schablonbeskattas utifrån fartygets kapacitet och systemet innebär väsentliga förenklingar för redaren jämfört med traditionell beskattning.

Borttagandet av stämpelskatten innebär ett relativt litet intäktsbortfall för staten.

Men det svenska systemet innehåller flera begränsningar. Ett fartyg som ska schablonbeskattas måste i dag finnas i systemet under minst en tioårsperiod, och får under denna tid trafikera svenska vatten under maximalt en fjärdedel av tiden. Det innebär att många inte vågar ta steget in i det svenska tonnageskattesystemet, för vem kan förutsäga hur marknaden kommer att utvecklas på tio års sikt? Det är nu hög tid att utreda hur systemet kan förbättras och göras mer attraktivt att ingå i.

Stämpelskatten dålig för miljön

Vi kan nu också ge beskedet att vi anser att stämpelskatten på fartygsinteckningar ska tas bort. Skatten, som uppgår till 0,4 procent kan vid en första anblick tyckas vara låg. Problemet är dock att fartygsinvesteringar är riktigt stora, ibland miljardbelopp. Då blir även detta en betydande summa.

Skatten ger i dag mycket låga intäkter till staten. Tillsammans med stämpelskatten på inteckningar i luftfartyg, som uppgår till en procent, inbringar den enligt riksdagens utredningstjänst ungefär 9 miljoner kronor till statskassan. Detta tyder på att skatten leder till att fartyg registreras någon annanstans än i Sverige, något som såväl arbetsgivare som fackförbund inom sjöfartsbranschen påtalat under lång tid.

För närvarande beställs många nya fartyg. Under första halvåret i år gjordes exempelvis beställningar på 300 nya containerfraktfartyg i världen – rekordsiffror och en ökning med 800 procent jämfört med förra året, rapporterar Ekonomiekot (26/8). Det gör slopandet av stämpelskatten särskilt angelägen.

Dessutom är skatten märklig ur ett klimatperspektiv. Eftersom nyare, mer miljövänlig teknik, i regel är dyrare att investera i än konventionell teknik, så blir stämpelskatten högre för den som gör en sådan investering.

Straffbeskatta inte klimatsmarta investeringar

Skatten fungerar alltså som en ren straffskatt på klimatsmarta investeringar. Borttagandet av denna skatt innebär ett relativt litet intäktsbortfall för staten, samtidigt som det tar bort ett stort hinder för investeringar i nya fartyg och fler svenskflaggade fartyg.

Kristdemokraterna ser att det finns stora vinster i att sjöfartssektorn växer i Sverige. Det är viktigt för hela Sverige som handelsberoende land, men också för vår beredskap och våra möjligheter att påverka sjöfarten internationellt. De skattehinder som står i vägen för detta behöver undanröjas.

Tonnageskattesystemet behöver utredas, men stämpelskatten kan tas bort redan i höstbudgeten. Vilka andra partier följer efter?


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00