Debatt

KD: Låt färdtjänstens bilar gå på el

Färdtjänsten bör få möjligheten att leda utvecklingen mot en fossilfri biltrafik. Det skriver Magnus Jacobsson (KD), andre vice ordförande i riksdagens trafikutskott, och Fredrik Wallén (KD), ordförande Region Stockholms färdtjänstnämnd.

Bristen på taxiförare är stor, skriver debattörerna. 
Bristen på taxiförare är stor, skriver debattörerna. Foto: Janerik Henriksson/TT
Fredrik Wallén
Magnus Jacobsson
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Sveriges färdtjänstverksamhet är beroende av en väl fungerande taxibransch. En bransch som på både kort och lång sikt måste kunna rekrytera lämpliga och dedikerade förare. Förare som dessutom trivs i sitt arbete, stannar i branschen och blir erfarna. Parallellt med detta uttalar Sveriges miljömål att taxiresor, och biltransporter överhuvudtaget, i snabbast möjliga takt övergår till att genomföras med fordon som drivs fossilfritt. I praktiken rör det sig om el eller biogas.

Stor förarbrist

Om exempelvis specialfordon för rullstol ska framföras med klimatsmart eldrift kommer fordonens totalvikt att överstiga 3,5 ton på grund av batteriernas vikt. Vi välkomnar i princip förstås sådana utsläppsfria fordon. Men med vikt på över 3,5 ton krävs C-körkort. Det råder redan i dag stor brist på taxiförare med körkortsbehörighet B. Om C-körkort skulle krävas för att köra eldrivna specialfordon inom exempelvis Sveriges färdtjänst- och sjukreseverksamheter så skulle dessa transporter helt enkelt antingen inte kunna utföras, eller få fortsätta drivas med bensin eller diesel under överskådlig tid. Tillgången på förare och potentiella förare med C-behörighet är helt enkelt för liten.

Nu behöver den svenska regeringen förmå tolka EU-direktivet på samma konstruktiva och miljövänliga sätt som andra medlemsstater och ändra reglerna och underlätta för Sverige att uppnå klimatmålen.

En ny fordonsklass mellan 3,5 och 4,5 ton för förare med B-körkort är alltså nödvändig för att de samhällsviktiga särskilda persontransporterna ska kunna växla över till eldrift. Den svenska Transportstyrelsen har tyvärr föreslagit regeringen att inte utnyttja undantagsmöjligheten i EU:s körkortsdirektiv att förare med B-körkort ska få framföra lätta lastbilar upp till 4,25 ton om dessa drivs av el eller gas. Trots att andra länder inom EU redan valt att tillåta just detta.

Gör det lättare att uppnå klimatmålen

Nu behöver den svenska regeringen förmå tolka EU-direktivet på samma konstruktiva och miljövänliga sätt som andra medlemsstater och ändra reglerna för att underlätta för Sverige att uppnå klimatmålen. Både vad avser godstrafik men precis lika mycket, som vi lyfter här, persontrafik. Färdtjänsten, och motsvarande offentligt finansierade resor inom Sveriges ”särskilda persontransporter”, bör få möjligheten att leda utvecklingen mot en fossilfri biltrafik. Inte tvingas behålla bensin- och dieseldrift på grund av specifikt svenskt statligt tvång.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00