Debatt

Slutreplik: Ingen kommun behöver ”sättas på kartan”

Sveriges kommunikatörer har helt rätt. Vi ställer yrken mot varandra. Skattebetalarnas pengar ska inte gå till att sätta kommuner på karta, utan dit de behövs. Det skriver Christian Ekström, vd Skattebetalarna och Erik Bengtzboe, chefekonom vid Skattebetalarna. 

”När nedskärningar sker inom förvaltningen så är det motiverat att ställa olika yrken och utgiftsposter mot varandra och fundera över vad som är viktigast”, skriver företrädarna för Skattebetalarna.
”När nedskärningar sker inom förvaltningen så är det motiverat att ställa olika yrken och utgiftsposter mot varandra och fundera över vad som är viktigast”, skriver företrädarna för Skattebetalarna.Foto: Pressbild
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Det stämmer som Sveriges kommunikatörer skriver. Vi ställer yrken mot yrken. Det är så prioriteringar ser ut.

I en eldfängd debattartikel anklagar Caroline Thunved, generalsekreterare och vd för Sveriges kommunikatörer, oss för att svartmåla, ställa yrken mot yrken och, kanske värst av allt, ifrågasätta behovet av kommunikatörer. Thunved ställer sig den retoriska frågan om vi förstår vad som krävs för att vara en god medborgare i dagens digitala, snabba och demokratiskt komplicerade samhällsklimat.

Efter att ha läst hennes debattartikel får nog svaret på frågan bli nej.

Vi ställer yrken mot yrken 

Genom hennes text fick vi lära oss att snart sagt varje framsteg och fördel vi åtnjuter är resultatet av landets kommunikatörer. Utan kommunikatörerna hade människor till exempel gått till kommunhuset för att anmäla föräldraledighet. I vår enfald har vi trott att det inte var en kommunal kompetens utan något som hanteras av Försäkringskassan.

Skattebetalarnas pengar ska inte gå till att sätta kommuner på kartan för att ta ett exempel i högen av kommunikationsarbete som kan och ska ifrågasättas. 

Men i en annan del av texten träffar Thunved rätt: Vi ställer yrken mot yrken. Det är så prioriteringar ser ut. Och det är just den typen av prioriteringar som landets kommuner och regioner gör – och behöver göra – för att klara av att lösa sina kärnuppgifter.

Större besparingspotential 

Informationsgivning är viktigt, inte minst i tider av kris, och vår text ska inte förstås som att allt arbete som utförs av kommunikatörer är oviktigt. Men det är talande att Thunveds text helt utelämnar sådant kommunikatörsarbete som inte utgör informationsgivning.

Skattebetalarnas pengar ska inte gå till att sätta kommuner på kartan för att ta ett exempel i högen av kommunikationsarbete som kan och ska ifrågasättas. När nedskärningar sker inom förvaltningen så är det motiverat att ställa olika yrken och utgiftsposter mot varandra och fundera över vad som är viktigast. Om det stämmer som Caroline Thunved skriver att det bakom varje digital lösning sitter en kommunikatör, så är besparingspotentialen inom yrkeskåren större än vi först anade.

Läs tidigare inlägg i debatten

Skattebetalarna: Svenska kommuner sväller över av kommunikatörer

Sveriges 290 kommuner har i dag nästan 1 000 anställda kommunikatörer – och man fortsätter anställa fler. Trots detta skriks det efter mer i statsbidrag. Men det är bara ett av områdena där svensk offentlig sektor har problem med inställningen till skattemedel. Det skriver Christian Ekström och Erik Bengtzboe, vid Skattebetalarna.

Replik: Skattebetalarna har fel – kommunikatörer behövs mer än någonsin
Genom transparent och relevant kommunikation i rätt kanaler möjliggör kommunikatörer för medborgarna att ta del av det som sker. Det skriver Caroline Thunved, vd och generalsekreterare Sveriges kommunikatörer, i en replik.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00