Debatt

Slutreplik: Hamilton förminskar betydelsen av föräldrarnas utbildningsnivå

Ett gemensamt skolval skulle öka både likvärdigheten och valfriheten i skolsystemet. Det skriver Linnea Lindquist, fristående skoldebattör, i en slutreplik.

I Sundsvalls kommun är snittet i de kommunala skolorna 56 procent föräldrar med eftergymnasial utbildning medan Internationella engelska skolan har 81 procent föräldrar med eftergymnasial utbildning, skriver debattören.
I Sundsvalls kommun är snittet i de kommunala skolorna 56 procent föräldrar med eftergymnasial utbildning medan Internationella engelska skolan har 81 procent föräldrar med eftergymnasial utbildning, skriver debattören.Foto: Stefan Jerrevång/TT
Linnea Lindquist
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

I min krönika om motstånd mot ökad likvärdighet i skolan ger jag tre exempel. Det första exemplet är från Almegas remissvar på Likvärdighetsutredningen, det andra exemplet är från Ulla Hamilton och det tredje exemplet är från Täby kommun.

Strategi som försämrar samhället

Jag skrev att det inte är en slump att Almega och Friskolornas Riksförbund motsätter sig ökad likvärdighet och att Täby kommun vill förändra de grundläggande principerna för grundskolans resursfördelning. Det är en medveten strategi som syftar till att förändra svensk skola i grunden och som tyvärr gör det sämre för samhället. 

Läs också

Ulla Hamilton har skrivit en replik på min krönika där hon menar att jag har fel och att jag smetar en åsikt på Friskolornas åsikt som de inte har. Ulla Hamilton anser att jag borde ha en högre nivå i debatten.

När jag läser repliken undrar jag om Hamilton har läst min krönika. 

Föräldrarnas utbildningsnivå viktigast

Jag ger tre olika exempel på motstånd mot ökad likvärdighet i skolan där Ulla Hamiltons debattartikel är ett exempel på motståndet mot ett gemensamt skolval utan köer. Ett gemensamt skolval skulle öka både likvärdigheten och valfriheten i skolsystemet. Jag skriver inte i min text att Friskolornas riksförbund förespråkar kvalitetspeng, jag skriver att dessa tre exempel visar att det finns motstånd mot ökad likvärdighet i skolsystemet och att det inte är en slump.

Alla som gör seriösa studier på skolsystemet är överens om att den faktor som främst påverkar elevernas resultat är föräldrarnas utbildningsnivå.

Ulla Hamilton skriver att det viktigaste i skolan är ledarskap, organisation och hur resurserna används. Alla som gör seriösa studier på skolsystemet är överens om att den faktor som främst påverkar elevernas resultat är föräldrarnas utbildningsnivå. Det är samtidigt en faktor som eleverna inte kan påverka vilket är ett underbetyg till skolsystemet.

Debattera rätt sak

Slutligen måste jag kommentera att Ulla Hamilton skriver att jag målar upp en falsk motsättning i frågan om andelen föräldrar med eftergymnasial utbildning i kommunala skolor respektive hos skolkoncerner. Enligt den senaste statistiken är det 11 procent högre andel föräldrar med eftergymnasial utbildning hos enskilda huvudmän. I Sundsvalls kommun är snittet i de kommunala skolorna 56 procent föräldrar med eftergymnasial utbildning medan Internationella engelska skolan har 81 procent föräldrar med eftergymnasial utbildning. Det är skillnad på rikssnitt och hur det ser ut i kommunerna. Det ser olika ut i landet.  

Jag ser fram emot fortsatt debatt med Ulla Hamilton, men då om det som faktiskt står i texterna.

Läs tidigare inlägg i debatten

Ingen slump att friskolekoncerner motsätter sig ökad likvärdighet

Om vi börjar fördela resurser utifrån elevernas resultat i stället för utifrån elevernas behov betyder det att de elever som inte kan läsa eller skriva inte kommer få den hjälp de behöver, skriver Linnea Lindquist i en krönika. 

Replik: Lindquist har fel om friskolor och jag förväntar mig en högre nivå

Jag beklagar att Linnea Lindquist använder sin krönika för att smeta på Friskolornas riksförbund en åsikt som vi inte har. Det skriver Ulla Hamilton, vd Friskolornas riksförbund, i en replik.

Nämnda personer

Ulla Hamilton

Vd Friskolornas riksförbund
Jur. kand (Uppsala uni., 1984)

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00