Rektorer: Nya lärare får problem med föräldrarna
En ny studie som undersökt rektorers syn på nyexaminerade lärare blottar tydliga brister i lärarutbildningen. ”Vissa saker är svåra att lära ut under en utbildning. Men vi som lärarutbildare kan inte gömma oss bakom detta och låta skolorna ta det”, säger Adrian Lundberg, projektledare för studien, i ett pressmeddelande.
![När nyexaminerade lärare kommer ut i skolorna är verkligheten en annan än den på utbildningen.](https://www.altinget.se/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.se/images/article/51372/24686.jpg)
![Tim Gashi](https://www.altinget.se/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.se/images/Writers/1290-tim-gashi-2-48.jpeg)
Tim Gashi
PraktikantMalmö universitet har i samarbete med Lunds universitet och Högskolan i Kristianstad undersökt rektorers syn på nyexaminerade lärare. Studien talar sitt tydliga språk; nya lärare är bra på det som är