Rektorer: Nya lärare får problem med föräldrarna

En ny studie som undersökt rektorers syn på nyexaminerade lärare blottar tydliga brister i lärarutbildningen. ”Vissa saker är svåra att lära ut under en utbildning. Men vi som lärarutbildare kan inte gömma oss bakom detta och låta skolorna ta det”, säger Adrian Lundberg, projektledare för studien, i ett pressmeddelande.

När nyexaminerade lärare kommer ut i skolorna är verkligheten en annan än den på utbildningen.
När nyexaminerade lärare kommer ut i skolorna är verkligheten en annan än den på utbildningen.Foto: Alexander Olivera/TT
Tim Gashi

Malmö universitet har i samarbete med Lunds universitet och Högskolan i Kristianstad undersökt rektorers syn på nyexaminerade lärare. Studien talar sitt tydliga språk; nya lärare är bra på det som är käpphästar för utbildningen, som pedagogik och didaktik, men brister i de färdigheter som kommer med erfarenhet, som att hantera föräldrar eller lätt planera om.

Brister inom dessa områden får betydande konsekvenser. Nyexaminerade lärare som kommer ut i verkligheten och inte kan hantera föräldrar, eller inte besitter förmågan att på ett kreativt sätt planera om när de måste, kan leda till stress, utbrändhet och i värsta fall att läraren slutar.

– Vi tappar många lärare som blir stressade när de kommer ut i yrket, vi måste kunna förbereda dem på ett bättre sätt, säger Adrian Lundberg, lektor vid Institutionen för skolutveckling och ledarskap och Centrum för akademiskt lärarskap i ett pressmeddelande.

Altinget logoUtbildning
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget utbildning får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här.
0:000:00