Debatt

Micko och Löfstrand (S): En modernare konsumentköplag

Vi presenterar två förslag som skapar en tryggare och mer hållbar vardag för dagens konsumenter. Det skriver Lena Micko (S), civilminister och Johan Löfstrand (S), gruppledare civilutskottet.

Civilminister Lena Micko (S). ”Vi har varit aktiva för vi tror på behovet av ett starkare konsumentskydd både online och offline.”
Civilminister Lena Micko (S). ”Vi har varit aktiva för vi tror på behovet av ett starkare konsumentskydd både online och offline.”Foto: Erik Simander/TT
Johan Löfstrand
Lena Micko
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Alla är vi konsumenter. Varje dag ställs vi inför val som påverkar både vårt bankkonto och vårt klimat. Konsumentpolitiken måste skapa förutsättningar för att skydda konsumenters rättigheter och möjlighet att göra både medvetna och hållbara val. Därför presenterar vi nu två förslag som skapar en tryggare och mer hållbar vardag för dagens konsumenter.

Produkter med lång livslängd

Eftersom vi inte har oändligt med resurser är det även en ordentlig satsning för klimatet och ett kraftslag i kampen mot ett slit och slängsamhälle.

I dag har en försäljare sex månader på sig att bevisa att ett fel i en vara konsumenten köpt inte fanns vid köpet – bevisbördan ligger under denna tid på företaget vilket gynnar konsumenten. Nu föreslår vi att dessa sex månader förlängs till 2 år. Det är stor förändring som markant kan öka konsumentens möjlighet att få rätt i en tvist när det är fel på en vara. Det ökar chanserna för en smidig reklamation. I förlängningen kan det dessutom öka marknadens incitament att skapa hållbara produkter. Planerat åldrande i produkter blir inte längre lika lukrativt om konsumenterna får ett starkare redskap för att kunna reklamera.

Vi vill genom detta förslag stå på konsumentens sida och skapa incitament till försäljning av produkter med lång livslängd. Eftersom vi inte har oändligt med resurser är det även en ordentlig satsning för klimatet och ett kraftslag i kampen mot ett slit och slängsamhälle. Du som är konsument ska ha rätt till den vara du betalat för. Då måste det skapas bättre förutsättningar så det blir lätt att göra rätt för både privatekonomin och klimatet.

Anpassa regler till det digitala

Vi är även konsumenter som lever i en digital verklighet. Vi handlar alltmer online och traditionella varor blir uppkopplade och beroende av uppdateringar för att fungera. Regeringen överlämnar nu en lagrådsremiss med förslag på en konsumentköplag som anpassar reglerna till denna nya digitala verklighet. Lagen innehåller regler för hur man ska avgöra om det finns ett fel i ett digitalt innehåll eller i en digital tjänst som en konsument har köpt och vad konsumenten då har rätt att kräva.

Det ställs dessutom krav på att digitalt innehåll ska hållas uppdaterat under en viss tid efter köpet, oavsett om det sålts integrerat i varor, som datorer och smartphones, eller om det sålts separat. Även digitala tjänster som konsumenter fått tillgång till via personuppgifter i stället för pengar kommer omfattas av konsumentköplagens skyddsregler.

Sverige tog en aktiv roll

De nya reglerna anpassar svensk rätt till två EU-direktiv om konsumentköp av varor respektive digitalt innehåll, där Sverige tog en aktiv roll i förhandlingarna. Vi har varit aktiva för vi tror på behovet av ett starkare konsumentskydd både online och offline.

Det här är politik som på riktigt gör skillnad i människors vardag.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00