Debatt

"Märkligt agerande från ett statligt tågbolag i maktposition"

SLUTREPLIK. I stället för att hitta konstruktiva lösningar fortsätter SJ att offentligt svartmåla sin konkurrent genom oriktiga påståenden. Det skriver Mats Johannesson, MTR express, som menar att ett ökat samarbete kan öka tågresandet i Sverige.

Foto: Fredrik Sandberg/TT
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.
Mats Johannesson
Vd, MTR express


Ökat tågresande är positivt. Det är också en av effekterna av det avskaffade monopolet. Vi tycker precis som Mats Almgren på SJ att det är positivt att avregleringen har lett till ökad konkurrens.

MTR express inträde på marknaden har lett till ökat utbud, ökat fokus på punktlighet och lägre priser. Det är positivt för resenärerna, vilket i sin tur är positivt för att öka tågresandet. Det är vi såklart väldigt glada för. Vi är stolta över att vara en aktör som bidrar till att tågresandet i Sverige ökar.

Oriktiga påståenden

Vi tror dock inte att vi är ensamma om att vilja bidra till att tågresandet ökar. Vi tror att fler tågbolag vill öka tågresandet och därmed bidra till klimatomställningen.

Därför är SJ:s hållning lite märklig. I stället för att hitta konstruktiva lösningar fortsätter SJ – som en statlig aktör – att offentligt svartmåla sin konkurrent genom oriktiga påståenden.

Det är inte bara negativt för ökat tågresandet, det är också ett märkligt agerande från ett statligt tågbolag i maktposition.

Mats Johannesson
Vd, MTR express

Läs också

Vi vill skicka med till Mats Almgren att MTR är ett Hong Kong-bolag noterat på börsen i Hong Kong och att regeringen i Hong Kong är största ägaren med 76 procent av aktiekapitalet.

Finns bättre lösningar

SJ:s agerande innebär också att vi i dag inte har fungerande konkurrens på tågmarknaden. I dag anser Konkurrensverket att rådande biljettförsäljningssituation är ett hinder för att uppnå fungerande konkurrens: ”Konkurrensverket har i sin tillsynsverksamhet observerat att förhållandena avseende försäljning av biljetter för resor med kommersiell persontågtrafik skapar barriärer för inträde och expansion.”

Här ser vi stora möjligheter till bättre lösningar för att gemensamt öka tågresandet.

"Agera på samma sätt"

Det må vara svårt att jämföra äpplen och päron, men vi tycker ändå att det är bra att dra lärdom av hur andra länder gör, för att därigenom bli ännu bättre.

I Norge vill det statliga tågbolaget förenkla miljövänligt resande och de säljer därför andra operatörers biljetter. Det betyder att det statliga norska tågbolaget säljer SJ:s biljetter på sin sida.

Såhär säger SJ:s kommersiella chef om det: ”SJ Norge vill, precis som alla andra aktörer i sektorn, att tåg ska vara det absolut bästa alternativet för resenärerna. För att det ska bli så behöver Vy, Go-Ahead och SJ Norge samarbeta.” Vi vill uppmuntra SJ, som Sveriges statliga aktör, att agera på samma sätt på den svenska marknaden.

Märkligt agerande från SJ

I dag säljs cirka 98 procent av alla tågbiljetter i Sverige på den statliga biljettförsäljningskanalen sj.se och SJ säljer redan i dag alla operatörers biljetter, utom MTR express.

Som resenär är det därmed lätt att bli lurad och tro att alla tågbiljetter kan köpas på sj.se. För så är det ju nästan, det är bara MTR express som har utestängts från sj.se. Även Saga rail utestängdes från sj.se och har därför avbrutit sin trafik.

Framgången för tredjepartssajter som säljer alla operatörers biljetter, precis som i flygbranschen, har också effektivt stoppats av SJ. Eftersom det inte har gynnat SJ har de godtyckligt vägrat tillåta försäljning av sina biljetter på sådana sajter.

SJ står i dag för cirka 95 procent av den kommersiella tågtrafiken. Därför är deras biljetter avgörande för att en sådan sajt ska fungera. Ett tydligt exempel är att citycity.se fick lägga ned när SJ drog bort sina biljetter från den. Det är inte bara negativt för ökat tågresandet, det är också ett märkligt agerande från ett statligt tågbolag i maktposition.

Konkurrens på lika villkor

Om resenärer tror att alla biljetter finns på sj.se blir det svårt för andra aktörer att konkurrera. Vi vill, liksom i Norge, i stället se ökat samarbete när det kommer till biljettförsäljning.

Att arbeta mot ett gemensamt mål handlar inte om att vi vill åka snålskjuts. Vi vill öka tågresandet i Sverige. Det tror vi att staten och statens tågbolag SJ vill också. Vi tror att vi ökar tågresande om alla biljetter finns på samma ställe, särskilt när många resenärer redan tror att det är så i dag. Allt vi kan göra för att förenkla för resenärer är positivt, för att öka tågresandet.

Vi vill inte se en återreglering, vi vill se fungerande konkurrens på lika villkor. Konkurrens är bra, men det förhindrar inte lösningar som ökar tågresandet i Sverige – och det är det vi vill se.

Dokumentation

Läs tidigare inlägg i debatten:

SJ: MTR vill åka snålskjuts på oss

Konkurrensen tvingar alla tågbolag att förbättra restider och prissättning. Det gynnar innovation och utveckling och därför ser vi tillväxt som förr ansågs osannolik, skriver SJ:s Mats Almgren.

Debatt: SJ:s monopol – avskaffat i teorin men inte i praktiken

Tio år efter avskaffandet av SJ:s monopol har företaget fortfarande cirka 95 procent av all tågtrafik. Därmed kan monopolet anses vara avskaffat i teorin, men kanske inte i praktiken, skriver Mats Johannesson, MTR express.



E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00