"Gratistidningar är inte en del av samhällsuppdraget"
REPLIK. Utdelning av gratistidningar är en tjänst som Postnord gärna tillhandahåller, men det är inte en del av samhällsuppdraget eftersom gratistidningar inte är adresserade. Det skriver Postnords kommunikationschef.
Emma Riblom
Kommunikationschef, Postnord SverigeAnn-Louise Kleen och Dennis O Krook från Gratistidningarna menar att vi har ”vitt skilda uppfattningar om konsekvenser för medborgarna” i frågan om varannandagsutdelning av post.
Konsekvenserna för medborgarna kommer att bli att en gratistidning som i dagsläget delas ut på en torsdag, med varannandagsutdelning i stället kommer att delas ut antingen på torsdagar eller fredagar. Min bedömning är att flertalet medborgare förmodligen kan ha överseende med konsekvenserna av en sådan förändring.
Ingår inte i samhällsuppdraget
Utdelning av gratistidningar är en tjänst som Postnord gärna tillhandahåller, men det är inte en del av samhällsuppdraget. I postlagen står att tillhandahållaren ska dela ut postförsändelser, det vill säga adresserade försändelser upp till 20 kilogram. Gratistidningar är inte adresserade och således inte en del av samhällsuppdraget.
Läs tidigare inlägg i debatten:
"Postnord hänvisar arrogant till någon annan"
Vi hade hoppats att frågan skulle tas på mer allvar än att arrogant hänvisa till någon annan. På många platser i landet finns ingen annan aktör än Postnord. Repliken är ledsam att läsa, skriver Gratistidningarna.
Postnord replikerar: Vi måste möta samhällets behov
I takt med att digitaliseringen och e-handeln ökar, minskar brevvolymerna. För att möta de nya behoven måste Postnord anpassa sig. Är man inte är nöjd med våra villkor går det naturligtvis att vända sig till andra aktörer, skriver Emma Riblom.
Debatt: Postnord tar inte sitt samhällsansvar
Postnord försämras drastiskt. De beslutar att dela ut post och tidningar varannan dag. Samtidigt drivs prishöjningar på. Detta är en viktig samhälls- och demokratifråga, skriver Gratistidningarna.