GRAFIK: Så populära är partiledarna i sociala medier

Vissa partiledare lyckas bättre än andra med att nå ut till många. Men har följarantalet någon betydelse för politisk framgång? Altinget har kartlagt partiledarnas stöd på sociala medier och frågat två partiledares presschefer om deras strategier.

Opinionsbildning tar sig en annan form på sociala medier. Varför lockar vissa partiledare mer än andra? 
Opinionsbildning tar sig en annan form på sociala medier. Varför lockar vissa partiledare mer än andra? Foto: Silas Stein/picture-alliance/dpa/AP Images

Nuvarande statistik visar att Jimmie Åkesson (SD) likt förra året har stort inflytande på Facebook. Annie Lööf (C) dominerar på Twitter och Ebba Busch (KD) slår samtliga partiledare på Instagram. Allra tuffast är det för Nyamko Sabuni (L) och Miljöpartiets två språkrör Märta Stenevi och Per Bolund. 

 

De stora skillnaderna i partiledarnas följarskaror väcker frågor om vilken grad stödet kan påverka valresultat och opinionssiffror. Jonas Andersson Schwarz är forskare och lärare i medie- och kommunikationsvetenskap, vid Södertörns högskola. Han menar att sociala medier inte påverkar opinionen så mycket som man kan tro. 

– Sociala medier och den politiska verkligheten är två parallella världar och ett samband mellan dem är inte uppenbart, även om sociala medier kan ha en viss betydande effekt. Twitter är till exempel ett elitcentrum där vissa exklusiva grupper får komma till tals. 

Miljöpartiet i motvind 

Klimataktivister har de senaste åren mobiliserat sig på digitala plattformar. Miljöpartiets språkrör Per Bolund och Märta Stenevi har i jämförelse mycket låga följarsiffror. Båda språkrören ligger efter Nyamko Sabuni (L) som haft en tuff partiledarstart och vars parti hamnar en procent under riksdagsspärren, i SIFOS senaste valundersökning.

Jonas Andersson Schwarz menar att de dåliga siffrorna kan bero på Miljöpartiets generella politiska position.

– De har inte gagnats av regeringssamarbete och kompromissar mycket, säger han.

Miljöpartiets kommunikationschef Hanne Simonsson säger att partiet ser stor utvecklingspotential i sin digitala kommunikation. 

– Ja självklart strävar vi hela tiden efter att utvecklas och bli ännu bättre. Sociala medier är i ständig förändring och våra väljare är mer aktiva i sociala medier än genomsnittet. Vi jobbar för att fler som vill se ett rättvist och klimatsmart samhälle ska tycka det är kul och spännande att följa och interagera med oss i sociala medier, säger hon till Altinget.

Hon avslöjar också att Miljöpartiet kommer att satsa ”mycket mer” på digitalt valkampanjande 2022. 

Instagramregenten Ebba Busch 

Någon som vunnit mark på den digitala arenan är Ebba Busch (KD). Hon slår statsminister Stefan Löfven (S) i antal Instagramföljare och är i toppen på övriga plattformar. Hon blandar personliga familjebilder med ”tal till nationen- klipp” vilket bevisligen tilltalar många användare.

– Jag tänker att höga följarantal inte behöver vara ett tecken på framgång. Ebba Busch har en kommunikativ populistisk stil som påminner om amerikanska politikers retorik. Hon kör med en till synes spelad upprördhet, lite som Sarah Palin. Det kan tilltala vissa typer av väljare, men långt ifrån alla, säger Jonas Andersson Schwarz.

Bekväm med formatet

Kristdemokraternas informationschef och valledare Fredrik Noreback säger till Altinget att Ebba Buschs framgångar handlar mycket om hennes tilltal.

– Dels är hon själv engagerad i frågor som väljarna tycker är viktiga, såsom vård jämställdhet och trygghet, och dels är hon skicklig på att kommunicera svåra frågor på ett begripligt sätt. Hon har också ett personligt tilltal som många följare kan relatera till, och för dem som har följt Ebba ett tag är det uppenbart att hon är sig själv och bekväm med formatet.

Men på frågan om partiet kommer att bedriva en mer digital valrörelse än tidigare år, är svaret nej.

– Vi har totalt sett en budget i nivå med förra valet. Vi är inte klara med våra medieval ännu men en rimlig uppskattning är att vi kommer ligga på ungefär samma nivåer som då. Skillnaden är att vi har en stor räckvidd som har utökats ytterligare sen förra valet, säger han.

Bubblare

Stefan Löfvens nominerade efterträdare finansminister Magdalena Andersson (S) har haft sociala medier sedan 2019 och har drygt 14 000 följare på Instagram. Anderssons flöde recenserades satiriskt i ett avsnitt av Tankesmedjan i P3 där de medverkande tyckte att hennes innehåll lämnar en hel del att önska. Det återstår att se om hennes sociala medier-strategi definieras tydligare om hon väljs till partiledare i november.   

Kapplöpning på Youtube

Ett mindre populärt medium bland politiker är Youtube. De flesta partierna har egna kanaler där de live-sänder kongresser, pressträffar och lanserar valfilmer. Däremot är det bara Annie Lööf (C) och Ebba Busch som driver egna kanaler med mer personligt innehåll. Inslag från Lööfs kanal är till exempel filmade reaktioner på sina egna insatser i partidebatter från förr och semmeltest. Buschs följare bjuds på bakom kulisserna-material i riksdagen och rapportering från älgjakten.

HÄR kan du läsa förra årets jämförelse av partiledarnas följarantal.

Nämnda personer

Nooshi Dadgostar

Partiledare Vänsterpartiet
Juridikstuderande (Stockholms uni., 2009-)

Stefan Löfven

Styrelseordförande Sipri, styrelseordförande Olof Palmes minnesfond, styrelseledamot Stiftelsen Harald Edelstam
Svetsare (AMU i Kramfors)

Per Bolund

Tidigare språkrör Miljöpartiet, miljö- och klimatminister, vice statsminister, riksdagsledamot
Fil. mag i biologi (Stockholms uni. och Stirling uni. i Skottland 1996), doktorandutbildning i systemekologi (Stockholms uni., 2000-2002)

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00