Partiledarna som är mest populära på sociala medier

STRATEGI. Stefan Löfven vinner slaget om Facebook. På Twitter är Annie Lööf mest populär medan Ebba Busch har flest följare på Instagram. Men den partiledare som har flest följare totalt är Jimmie Åkesson. Altinget har kartlagt partiledarnas stöd på sociala medier.

Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB scanpix/TT

Det är i dag viktigt för politiska partier och ledare att profilera sig och synas i sociala medier. Men riksdagens olika partiledare varierar i popularitet. Vissa av partiledarna lockar betydligt fler följare än andra.

Ebba Busch (KD) har klart störst följarskara på Instagram, medan Annie Lööf (C) följt av Jonas Sjöstedt (V) toppar listan på Twitter. En del partiledare återfinns inte i vissa sociala kanaler, men dyker i stället upp flitigt på partiets eget konto.

Åkesson var tidig

Först ut av nuvarande partiledare med att starta en Facebooksida var Jimmie Åkesson (SD). Sedan september 2008 har han funnits på Facebook. Han är även den partiledare som har näst flest gilla-markeringar på sin sida. Det är bara Stefan Löfven (S) som bräcker honom, med knappt 4 000 fler gilla-markeringar. Räknar man med stödet på Instagram och Twitter är Åkesson dock den partiledare som har flest följare totalt.

"Alltid satsat på egna kanaler"

Sverigedemokraternas kommunikationschef Joakim Wallerstein säger till Altinget att partiet var tidiga med att hitta egna kommunikationsvägar för att själva kunna kontrollera vad som sägs och skrivs om partiet samt vilket budskap som förs fram.

– Vi har alltid satsat på egna kanaler. Innan sociala medier gav vi ut en egen tidning och egna flygblad, och vi var väldigt tidiga med att bygga hemsidor. Så för oss har det varit en digitalisering av ett redan befintligt tankesätt. Egna kanaler är viktigt för oss och kommer fortsätta att vara det, säger Wallerstein.

Administrationen bakom Åkessons egna konton sköts av både partiledaren själv och partiets kommunikationsavdelning.

Sabuni sist ut

Den partiledare som har minst följare totalt är Liberalernas Nyamko Sabuni. Men hon var också sist på bollen med att profilera sig på sociala medier. Så sent som i fjol startade hon först ett konto på Instagram under sin kandidatur till partiledarposten. Senare ett konto på Facebook efter att hon blivit vald till partiledare.

– Sociala medier är en viktig kommunikationskanal bland många andra. Det ger bra möjlighet att kommunicera direkt med medborgare, säger Sabuni till Altinget och tycker att avståndet mellan politiker och väljare har minskat med sociala medier.

Men än så länge har hon inte äntrat Twittervärlden, utan håller sig till Facebook och Instagram.

– Det är viktigt med eftertänksamhet. Twitter är för snabbt och lite för bråkigt för min del, säger Sabuni.

Även Nyamko Sabuni administrerar sina konton tillsammans med sina medarbetare. Det är hon själv som väljer och skriver innehåll medan hennes medarbetare publicerar och modererar inläggen.

Aktiviteten kommer öka

Marie Grusell är medieforskare vid Göteborgs universitet och har bland annat forskat om hur framför allt partier, men även partiledare, använder sig av sociala medier inom ramen för politisk strategisk kommunikation. Hon tror att vi kommer att se ännu mer aktivitet på sociala medier inför valet 2022.

– Ett halvår innan valet 2018 skattade partierna själva Facebook som den viktigaste kommunikationskanalen för att prata med väljaren. I efterhand har de kanske tonat ned det där lite grann, men sociala medier har en mycket hög status för partierna som kommunikationskanal, säger hon och fortsätter:

– Men partierna börjar också se att man måste jobba väldigt hårt med hur man ska använda sociala medier. Jag tror att vi kommer att se ännu mer av riktade budskap (riktade inlägg mot en viss målgrupp, reds. anm.) inför valet 2022.

Genomtänkt material

Enligt Marie Grusell är politiska partier liksom partiledarna väldigt måna om hur de använder sig av sina sociala medieplattformar.

– Jag har tittat på partiledare på Instagram under valet 2018. Jag hade en känsla av att de är mer personliga på Instagram, men tji fick jag. De var inte sådär jättepersonliga. De är väldigt professionella. Och samma sak gäller politiska partier. Man håller en god ton och är livrädd att man ska göra någon uppdatering som får media och journalister att börja granska. Att man kommer i fel dager, säger Grusell.

Särskilt viktigt nu

Under rådande kris har sociala medier fått en än större betydelse för den politiska kommunikationen. Restriktioner om minimal fysisk kontakt leder till nya digitala lösningar. Enligt Centerpartiets vikarierande partiledare Anders W Jonsson är sociala medier särskilt viktigt just nu.

– Just nu märks det av mer än någonsin. Jag brukar resa flera dagar i veckan för att träffa väljare, företag och organisationer. Nu har det främst ersatts med digital dialog och då är jag tacksam för att jag har min Facebooksida där alla lätt kan ge direkta inspel till mig, säger han till Altinget.

Nämnda personer

Anders W Jonsson

Förste vice partiordförande (C), riksdagsledamot, sjukvårdspolitisk talesperson
Läkare (Karolinska institutet, 1987)

Annie Lööf

Tidigare partiledare Centerpartiet, före detta riksdagsledamot och näringsminister
Jur. kand (Lunds uni., 2011)

Ebba Busch

Partiledare Kristdemokraterna, energi- och näringsminister, vice statsminister
Studier i freds- och konfliktforskning (Uppsala uni.)

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00