L och M pressar på om kartläggning av skolresultat under pandemin

BETYG. Pandemin har lett till att nationella proven har ställts in. Nu vill Liberalerna och Moderaterna att regeringen ger besked om hur kunskapstappet ska kartläggas nationellt. 

Skolverkets bedömningsstöd som ska motsvara delproven i nationella proven får inte göras på distans.
Skolverkets bedömningsstöd som ska motsvara delproven i nationella proven får inte göras på distans.Foto: Janerik Henriksson/TT
Josefin Lingström
Liberalernas skolpolitiska talesperson Roger Haddad
Liberalernas skolpolitiska talesperson Roger Haddad Foto: Magnus Fröderberg

Både Moderaterna och Liberalerna är kritiska till att det i dagsläget inte finns någon kartläggning över hur pandemin har påverkat elevers kunskapsutveckling.

I de respektive partiernas interpellationsdebatter skriver de att inställda nationella prov gör att den årliga kartläggningen uteblir. 

– Det har inte gjorts några undersökningar av kunskapsutvecklingen. Det är kanske det mest allvarliga, att varken Skolverket eller regeringen har en bild av hur kunskapstappet ser ut. Eller av hur undervisningen har påverkats innehållsmässigt, säger skolpolitiska talespersonen Roger Haddad (L) till Altinget.

Liberalerna vill nu att regeringen ger ett uppdrag till Skolverket att undersöka hur kunskapsutvecklingen har sett ut under pandemin.

Jag köper inte argumentet att inställda prov kommer avlasta lärarnas arbetsbörda.

Roger Haddad (L)

Läs mer om kommande initiativ i utskottet och vad Skolverket gör i artikeln på Altinget Utbildning. Teckna gratis provabonnemang här

Nämnda personer

Roger Haddad

Oppositionsråd (L) Västerås, särskild utredare för Sverigekursen
Pol. mag. i statsvetenskap (Mittuniversitetet, 2003)

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00