Skolverkets gd om resultaten och bristen på mattelärare

KOMPETENS. Eleverna har det svårt med ämnet matte, enligt både Skolverkets gd och den senaste internationella studien. En bov i dramat är den stora bristen på mattelärare. Men satsningen mattelyftet kommer inte räcka för att få fler mattelärare, anser LR.

Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson.
Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson.Foto: Claudio Bresciani/TT
Josefin Lingström

Resultaten för den internationella studien TIMSS 2019 har nu presenterats av Skolverket. 

De redan högpresterande eleverna har enligt studien blivit lite bättre. Men det har inte haft någon effekt på de lägre presterande eleverna.

– Jag tror det beror på att eleverna går på olika skolor. Det är på grund av skolsegregationen. Hade de lågpresterande eleverna gått i samma skola som de högpresterande hade det varit bättre resultat för alla, säger Peter Fredriksson, Skolverkets gd, till Altinget.

"Matte är ett sorgebarn"

I naturvetenskap presterar svenska elever bättre än genomsnittet för de deltagande EU- och OECD-länderna i både årskurs 4 och 8. Men i matematik ligger svenska elever under genomsnittet.

Har man goda resultat från sin egen skolgång i matematik och naturvetenskap så finns det så många andra yrken som har bättre lön, arbetsvillkor och kortare eller lika lång utbildning.

Sara Svanlund
Andre vice ordförande för LR

Detta är inte ny information för Skolverket.

– Matte är ett sorgebarn sedan länge för svensk skola och det är det ämne som elever har svårast att prestera bra i, säger Peter Fredriksson.

Läs mer om hur fler mattelärare kan utbildas enligt LR i artikeln på Altinget Utbildning.

Nämnda personer

Peter Fredriksson

Avgående generaldirektör Skolverket
Utbildad ämneslärare i svenska och historia, skolledarhögskolan och skolchefsutbildning

Sara Svanlund

Andre vice ordförande Sveriges lärare
Lärarexamen (Lunds uni., 1998)

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00