Skolverkets gd om resultaten och bristen på mattelärare

KOMPETENS. Eleverna har det svårt med ämnet matte, enligt både Skolverkets gd och den senaste internationella studien. En bov i dramat är den stora bristen på mattelärare. Men satsningen mattelyftet kommer inte räcka för att få fler mattelärare, anser LR.

Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson.
Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson.Foto: Claudio Bresciani/TT
Josefin Lingström

Har man goda resultat från sin egen skolgång i matematik och naturvetenskap så finns det så många andra yrken som har bättre lön, arbetsvillkor och kortare eller lika lång utbildning.

Sara Svanlund
Andre vice ordförande för LR
Fakta

TIMSS

Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) genomförs vart fjärde år i årskurs 4 och 8.

64 länder deltog i 2019 års undersökning. I Sverige deltog 8 000 elever från 300 skolor.

Studien organiseras och leds av forskningsorganisationen IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement).

Utöver prov i matematik och naturvetenskap besvarar eleverna en enkät med bland annat frågor om sin bakgrund, undervisningen i skolan och vilken inställning de har till ämnena.

Resultaten för den internationella studien TIMSS 2019 har nu presenterats av Skolverket. Studien genomförs i årskurs 4 och 8 genom digitala prov och enkäter.

För Sveriges del ligger kunskapsresultaten i

Altinget logoUtbildning
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget utbildning får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
0:000:00