Oenighet kring EU-dom om kosttillskott

HÄLSOKOST. Konsumentombudsmannen (KO) har stämt ett hälsokostföretag för att det använder reklam som kan vara vilseledande, och EU-domstolen fastslår företagets bevisbörda för påstådda hälsoeffekter. Men enligt branchorganisationen Svensk egenvård har företaget tillräckliga underlag enligt rådande regler. 

Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT
Marie Lundahl

Företaget har påstått att preparaten har en förbättrande effekt på bland annat syn och leder.

– Problemet är att det inte sällan är människor med hälsobesvär som söker sig till hälsokostprodukter. Konsumenten måste kunna lita på det som sägs, säger Ida Nyström, KO, till Altinget.

Saknas regelverk

EU-domstolen slår fast att företag måste ha ett vetenskapligt underlag som bevis.

Men enligt Mats Nilsson, vd för branschorganisationen Svensk egenvård, är problemet att det saknas regelverk på EU-nivå.

För nu finns inte längre några kryphål.

Ida Nyström
Processråd, Konsumentombudsmannen (KO)

– Enligt övergångsbestämmelserna får ett företag använda påståenden på eget ansvar, vilket har skett i det här fallet. De är bara ett av tusentals företag i Europa som gör det, säger han till Altinget.

Läs hela artikeln på Altinget Vård och hälsa. Teckna gratis provabonnemang här


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00