Oenighet kring EU-dom om kosttillskott

HÄLSOKOST. Konsumentombudsmannen (KO) har stämt ett hälsokostföretag för att använda reklam som kan vara vilseledande, och EU-domstolen fastslår företagets bevisbörda för påstådda hälsoeffekter. Enligt branchorganisationen Svensk egenvård har företaget tillräckliga underlag enligt rådande regler. 

Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT
Marie Lundahl

För nu finns inte längre några kryphål.

Ida Nyström
Processråd, Konsumentombudsmannen (KO)

Konsumentombudsmannen (KO) har stämt ett hälsokostföretag i syfte att pröva om reklamen för några av företagets kosttillskott bryter mot lagen.

Företaget har påstått att preparaten har en förbättrande effekt på

Altinget logoVård och Hälsa
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget vård och hälsa får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
0:000:00