Afholdt Masterclass med Per Schlingmann - agenda setting och kommunikation


ENDAST DIGITALA PLATSER KVAR! 

Besök annars gärna sidan för höstens omgång här: 

https://www.altinget.se/arena/kursus/masterclass-med-per-schlingmann-agenda-setting-och-kommunikation-3-

 

Altinget i samarbete med Per Schlingmann

 

 

Få upp dina frågor på dagordningen och fånga intresset hos allmänhet och beslutsfattare 

 

     

 

Altinget i samarbete med Per Schlingmann kommer under våren 2021 att hålla en unik utbildning i agenda setting och kommunikation. Här får du verktyg för att lära dig hur du skapar uppmärksamhet kring just dina frågor och får upp dem på agendan. Fokus ligger på konkreta exempel och vi presenterar råd och verktyg om hur man som företag eller organisation framgångsrikt skapar intresse hos den målgrupp man vill nå. 

 

Öka medvetenheten om dina frågor - med berättelsen som verktyg 

Vi har aldrig tidigare haft tillgång till mer information än idag. Internet, sociala medier och våra mobiler gör att vi alla kan kommunicera - och konkurrera, med varandra. Hur kan man använda kommunikation i denna nya tid när globalisering, urbanisering och digitalisering krossar gamla strukturer? Hur fångar man människors intresse och får upp sina egna frågor på agendan? 

 

Utgångspunkt i kända och relevanta exempel

I kursen använder vi teori som tillämpas på konkreta exempel och cases som deltagarna har stött på i den breda politiska debatten. Ett paket med utvalda böcker av Per Schlingmann ingår.

 

Tid: Start - Onsdagen den 28 april 2021. Fyra tillfällen under våren (28 april, 5, 19 och 26 maj).   

Plats: Konferenslokaler i F7 Möten & Konferens, på Fleminggatan 7 i centrala Stockholm. (Detta gäller OM kursen kan ges fysiskt). Annars ges kursen DIGITALT via Zoom. 

Pris: 24.995 kr ex. moms. 

 

Per Schlingmann har varit statssekreterare i statsrådsberedningen och partisekreterare i Moderaterna och har i dessa hanterat och utövat ledarskap i en rad kriser. Idag är han författare, entreprenör, rådgivare och föreläsare. 

Per Schlingmann

 

Program

Utbildningen består av fyra undervisningstillfällen som alla varar tre timmar från kl. 10.00 till 13.00. Kursen leds av den fasta kursledaren Per Schlingmann med särskilt inbjudna gäster. Föredrag varvas med diskussion, erfarenhetsutbyte och nätverkande.  

 

 

 

1: Det nya kommunikationslandskapet - Introduktion med Per Schlingmann 

Per Schlingmann  

Vi det första tillfället introducerar Per Schlingmann med sina bästa tips för retorik och kommunikation utifrån "berättelsen om det nya Moderaterna" och de strategier som ledde till åtta år i regeringen. Hur kan man som företag, förening eller organisation skapa en berättelse som berör, och därigenom nå ut? 

Onsdagen den 28 april 2021, kl. 10.00-13.00 (OBS: DIGITALT VIA ZOOM) 

 

 

2: Modernt påverkansarbete – hur bygger vi berättelsen om oss själva, våra policykrav och hur sätter vi agendan? 

Tove Jarl, vd Axiom Insight

Per Schlingmann presenterar vid det andra tillfället en teoretisk modell för påverkansarbete. Vidare fokuseras på hur man kan etablera ett framtidsscenario och sätta sin egen verksamhet i relation till omvärlden. Gästar gör Tove Jarl, vd på Axiom Insight. Tillfället avslutas med en genomgång av hur man kan arbeta med undersökningar och framing. 

Onsdagen den 5 maj 2021, kl. 10.00-13.00  

 

 

3: Hur når vi dem vi vill påverka - och hur tänker de? 

Lena Mellin, Aftonbladet 

Hur når vi ut i ett förändrat påverkanslandskap? Vilken roll har traditionella medier idag och hur bygger man relationer med fristående opinionsbildare? Vi gästas av Lena Mellin, inrikespolitisk kommentator samt stf ansvarig utgivare på Aftonbladet tillika en av Sveriges mest igenkända politiska journalister - som ger sina perspektiv och tips. 

Onsdagen den 19 maj 2021, kl. 10.00-13.00

   

 

4: Inblick i hur andra arbetar  

Carl Johan Swanson, kommunikationschef Visita

Under fjärde tillfället gör vi en tillbakablick och resonerar kring vad vi lärt och oss och hur vi kan använda dessa kunskaper. Vi ställer oss också frågan om vad vi kan lära av varandra och andra. Vi gästas av Carl Johan Swanson, kommunikationschef på Visita, som delar med sig av sina erfarenheter. 

Onsdagen den 26 maj 2021, kl. 10.00-13.00 

 

 

 

Praktisk information


Utbildningen består av fyra kurstillfällen som belyser utmaningar och möjligheter kring agenda setting, kommunikation och politisk påverkan.

Vi vidtar självklart alla försiktighetsåtgärder för att minska eventuell smittspridning av covid-19. Avstånd mellan deltagarna brukas och handsprit kommer att finnas i lokalerna (om kursen ges fysiskt). 

 

 


Masterclass med Per Schlingmann - agenda setting och kommunikation

Vi erbjuder en utbildning som visar dig hur du:

1) Identifierar en målgrupp och utvecklar rätt strategi och innehåll, och hur du arbetar för att sätta dina frågor på agendan för att påverka både opinion och politiska beslutsfattare med berättelsen som verktyg 

2) Prioriterar mål och tillvägagångssätt samt väljer, aktiverar och involverar målgrupper

3) Upprättar en agenda som med hjälp av kommunikation säkerställer att du framgångsrikt når och interagerar med rätt segment av målgruppen 

 

Agenda setting i korthet: 

  • Sätt ett nytt problem på dagordningen - som vi inte var medvetna om tidigare och därmed öppnar upp för nya lösningar, som matsvinn eller överkonsumtion av plast

  • Starta en engagerande konversation och förändra därmed diskussionerna i debatten 

  • Sök inflytande för att påverka befintlig lagstiftning och ändra hur vi definierar ett redan känt fall. 


 
OBS: ENDAST DIGITALA PLATSER KVAR!

Fyll i formuläret nedan för att säkra Din plats nu - eller kontakta kursansvarige Isabella Järnstad för personlig vägledning på [email protected] eller tel. 0735-29 83 59. Välkommen!

 

För mer info och anmälan om höstens omgång, se nedan: 

https://www.altinget.se/arena/kursus/masterclass-med-per-schlingmann-agenda-setting-och-kommunikation-3-