UTSÅLT - Länk till vårens omgång med anmälan här:
Altinget i samarbete med Per Schlingmann
Få upp dina frågor på dagordningen och fånga intresset hos allmänhet och beslutsfattare
Altinget i samarbete med Per Schlingmann kommer under hösten 2021 att hålla den tredje omgången av denna unika utbildning i agenda setting och kommunikation. Här får du verktyg för att lära dig hur du skapar uppmärksamhet kring just dina frågor och får upp dem på agendan. Fokus ligger på konkreta exempel och vi presenterar råd och verktyg om hur man som företag eller organisation framgångsrikt skapar intresse hos den målgrupp man vill nå.
Öka medvetenheten om dina frågor - med berättelsen som verktyg
Vi har aldrig tidigare haft tillgång till mer information än idag. Internet, sociala medier och våra mobiler gör att vi alla kan kommunicera - och konkurrera, med varandra. Hur kan man använda kommunikation i denna nya tid när globalisering, urbanisering och digitalisering krossar gamla strukturer? Hur fångar man människors intresse och får upp sina egna frågor på agendan?
Utgångspunkt i kända och relevanta exempel
I kursen använder vi teori som tillämpas på konkreta exempel och cases som deltagarna har stött på i den breda politiska debatten. Ett paket med utvalda böcker av Per Schlingmann ingår.
Tid: Datum - Onsdagen den 17 november, onsdagen den 24 november, den 1 samt den 8 december, kl. 10.00-14.00. Träffarna inkluderar fika och lunch.
Plats: Konferenslokaler i F7 Möten & Konferens, på Fleminggatan 7 i centrala Stockholm. Det går även bra att delta digitalt via Zoom.
Pris: 22.995 kr ex. moms (Alumner 17.995 kr)
Per Schlingmann har varit statssekreterare i statsrådsberedningen och partisekreterare i Moderaterna och har i dessa roller hanterat och utövat ledarskap i en rad kriser. Idag är han författare, entreprenör, rådgivare och föreläsare.
Per Schlingmann
Program
Utbildningen består av fyra undervisningstillfällen, som varar från kl. 10.00 till 14.00, och ett digitalt kortare uppsamlingstillfälle. Kursen leds av den fasta kursledaren Per Schlingmann med särskilt inbjudna gäster. Föredrag varvas med diskussion, erfarenhetsutbyte och nätverkande.
Lär känna Per (Youtube):
https://www.youtube.com/watch?v=-NlhkAWFWkg
https://www.youtube.com/watch?v=Mf3Zu_vVYv4
https://www.youtube.com/watch?v=7HPs7PRN6Ds
https://www.youtube.com/watch?v=HYhGU9ZiUXA
Dag 1:
Det nya kommunikationslandskapet och modernt påverkansarbete
Per Schlingmann
Per Schlingmann gör en introduktion till det nya kommunikationslandskapet, hur det förändrar förutsättningarna för kommunikation och vilka som är dagens framgångsfaktorer för modernt påverkansarbete. Han gör det utifrån egna erfarenheter med förnyelsen av moderaterna, men tar även exempel från sin plattform som författare och framtidsspanare. Särskild vikt läggs vid hur pandemin påverkat villkoren för kommunikation och leder till ett behov av utveckling och förnyelse. Hur kan man som företag, förening eller organisation skapa en berättelse som berör, och därigenom nå ut?
Onsdagen den 17 november 2021, kl. 10.00-14.00
Dag 2:
Modernt påverkansarbete – hur bygger vi berättelsen om oss själva, våra policykrav och hur sätter vi agendan?
Tove Jarl, vd Axiom Insight
Vi detta tillfälle fokuserar vi på hur man kan etablera ett framtidsscenario och sätta sin egen verksamhet i relation till omvärlden och därigenom uppdatera sin berättelse och bli mer relevant. Tove Jarl, vd på Axiom Insight, gästar oss och berättar om hur man kan arbeta med undersökningar, data och framing.
Onsdagen den 24 november 2021, kl. 10.00-14.00
Dag 3:
Inblick i hur andra arbetar
Carl Johan Swanson, kommunikationschef Visita
Hur når vi rätt beslutsfattare och hur får vi ut vår berättelse? Och hur kan man organisera sitt kommunikationsarbete i en tid som kräver ständig närvaro? Temat för detta tillfälle är den nya verktygslåda som finns tillgänglig och organisation av kommunikation. Vid denna träff gästas vi av Carl Johan Swanson, kommunikationschef på Visita, som delar med sig av sina erfarenheter.
Onsdagen den 1 december 2021, kl. 10.00-14.00
Dag 4:
Under fjärde tillfället gör vi en tillbakablick och resonerar kring vad vi lärt och oss och hur vi kan använda dessa kunskaper. Vi ställer oss också frågan om vad vi kan lära av varandra och andra.
Onsdagen den 8 december 2021, kl. 10.00-12.00
Praktisk information
Utbildningen består av fyra kurstillfällen, som belyser utmaningar och möjligheter kring agenda setting, kommunikation och politisk påverkan. Fika och lunch serveras i samband med kursens träffar. Vi vidtar självklart alla försiktighetsåtgärder för att minska eventuell smittspridning av covid-19. Vi håller avstånd mellan deltagarna och handsprit kommer att finnas i lokalerna.