Trots att stålhjul rullar bättre än gummihjul föreslår Trafikverkets inriktningsunderlag att man ska elektrifiera vägnätet. Se i stället över järnvägen och Trafikverkets kostnadsprognoser, skriver Ulf Flodin på Järnvägsfrämjandet.
Energieffektiviseringsarbetet ses över i flera sammanhang just nu. Regeringens aviserade översyn av det befintliga nationella målet välkomnas av flera remissinstanser. Samtidigt trycker andra på för att EU-målen ändå ska leda till att en ordentlig hemläxa behöver ta vid.
DEBATT. Om regering och riksdag tar klimatförändringarna på allvar så kan man använda Trafikverkets utredning om elvägar som stöd för att starta järnvägsutbyggnaden omgående. Det skriver Ulf Flodin, Järnvägsfrämjandet.
REMISSVAR. Att dra ner utsläppen från bilar med 30 procent fram till år 2030 anses otillräckligt av de flesta remissinstanserna, men fordonsindustrin oroas över att målet kan vara för högt.
Toggle ads