Miljarderna som ska rädda skolan
STYRNING. Många jublar över statliga miljarder till lärarlöner. Men statens bidrag till skolan har tidigare varit problematiska. Regeringen kommer också ett steg närmare lönebildningen. Exceptionella situationer kräver exceptionella lösningar, menar facken.
Mattias Croneborg
Tidigare chefredaktör och ansvarig utgivareRedan i samband med vallöftena från regeringspartierna om mer pengar till lärarlöner höjdes varnande fingrar för politisk styrning av lönerna - man lämnar den svenska modellen där parterna på arbetsmarknaden
Lärarlönelyftet går till:
- Legitimerade lärare i grundskola, gymnasieskola, grundsärskola, förskoleklass specialskola, sameskola, och gymnasiesärskolan.
- Legitimerade förskollärare i förskoleklass.
- Legitimerade lärare och förskollärare i förskolan och fritidshem.
- Ej legitimerade yrkeslärare i gymnasieskolan och gymnasiesärskolan och modersmålslärare som enligt skollagen jämställs med legitimerade lärare.
- Fritidspedagoger eller motsvarande som är behöriga för att bedriva undervisning i fritidshemmet.
Enligt regeringen är det 60 000 personer som kan komma i fråga för pengarna.
Det är arbetsgivarna/huvudmännen bestämmer hur många lärare som uppfyller kriterierna, och hur mycket de ska få i höjd lön.
Kriterier för att få statens pengar:
- Läraren ska arbeta med undervisning eller med uppgifter som hör till undervisningen
- Läraren ska vara särskilt kvalificerad för verksamheten och den undervisning som bedrivs
- Läraren ska ha visat intresse för och god förmåga att utveckla undervisningen på egen hand och tillsammans med kollegor.
Dessutom ska ett eller flera av följande kriterier uppfyllas:
- Ta särskilt ansvar för att utveckla undervisningen genom kollegialt lärande i former som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
- Med stöd av formell utbildning på avancerad nivå utöver lärarexamen förbättra undervisningens innehåll, metoder och arbetssätt.
- Ta särskilt ansvar för att stödja lärarstudenter och kollegor som är nya i yrket eller genom att ta särskilt ansvar för att utveckla ämnen eller ämnesövergripande områden.
- Ta särskilt ansvar för särskilt komplicerade undervisningssituationer.
Källa: Regeringens promemoria om lärarlönelyftet.