Fridolin: Nyanlända hamnar i fel klass

UTBILDNING. I våras gick fler elever än någonsin ut grundskolan utan behörighet till gymnasiet enligt utbildningsminister Gustav Fridolin. En förklaring till ökningen är att nyanlända hamnar i fel klass och inte klarar utbildningen.

Vid en pressträff på onsdagen presenterade utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) det skolpolitiska läget i Sverige och regeringens svar på de utmaningar som svenska skolan står inför.

Befolkningens utbildningsnivå ökar generellt, men samtidigt ökar ojämlikheten i skolan och en allt större del av eleverna som går ut grundskolan saknar gymnasiebehörighet. I våras hade andelen vuxit till 14, procent från 13,1 procent året innan.

"Rätt klass från början" 

En grupp som är särskilt utsatt är nyanlända. Gustav Fridolin menar på att det inte finns någon ursäkt för att alla inte ska gå ut grundskolan med gymnasiebehörighet. Att nyanlända barn bara har varit i Sverige i några få år är ingen ursäkt för att inte vara behöriga för gymnasiet.

– Vi måste se till att placera dem i rätt klass från början, sade han på pressträffen.

Andelen elever som gick ut grundskolan med gymnasiebehörighet var i våras 85,6 procent. Räknar man bort nyanlända stiger siffran till 89,1 procent. För att räknas som nyanländ ska en elev ha bott i Sverige mindre än fyra år. 

Hur gamla nyanlända var när de kom till Sverige spelar stor roll för deras förutsättningar att nå behörighet till grundskolan. Bland elever som har bott tre år i Sverige när han eller hon går ut grundskolan är det ungefär 45 procent som är behöriga till gymnasiet. Har eleven däremot bott i Sverige i åtta år eller mer är den siffran över 80 procent. Gustav Fridolin listade därför tre problem som regeringen ska ta tag i:

  • Insatser kommer för sent
  • Läraryrkets attraktivitet
  • Ojämlikhet i skolan

Särskilt stöd sätts i dag in alldeles för sent. Regeringen vill därför öka antalet speciallärare och pedagoger i grundskolan för att elevernas behov ska kunna mötas tidigare och därigenom vända på utvecklingen. 

För att öka läraryrkets attraktivitet har regeringen i budgeten avsatt pengar till höjda lärarlöner och har också inrättats ett skolforskningsinstitut. 

Stärkt pedagogisk infrastruktur

Alla dessa insatser tillsammans är tänkta att bidra till att minska ojämlikheten i skolan, men regeringen har också andra åtgärder. Bland annat ska man stärka den pedagogiska infrastrukturen genom upprustning av skollokaler, mer personal till skolbiblioteken och en förbättrad elevhälsa. Ett steg i att förbättra elevhälsan har regeringen tagit när man aviserade att en utredning ska kartlägga elevers frånvaro. När utredningen tillsätts är dock inte klart än. 

– Vi kommer tillsätta den inom kort, säger Gustav Fridolin till Altinget. 

Nämnda personer

Gustav Fridolin

Svensk- och temalärare Stadsmissionens folkhögskola, rektor Cogitoakademin
Fil. kand i mellanösternkunskap (Stockholms uni., 2009), yrkesexamen som folkhögskolelärare (Linköpings uni., 2010)

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00