Analys av 
Anton Säll

Linkedin möter Anders Hansen i Moderaternas självhjälpsbok

”En okänd resa ligger framför oss. Den bär med sig stora möjligheter men även risker”, skriver författarna bakom Moderaternas valanalys i en unik passage.

Moderaterna har tappat väljare tre val i rad. Kan en vinnarkultur ta partiet till en lyckad valrörelse 2026?
Moderaterna har tappat väljare tre val i rad. Kan en vinnarkultur ta partiet till en lyckad valrörelse 2026?Foto: Fredrik Sandberg/TT
Anton Säll

Valanalysen som presenterades under torsdagen liknar inget annat partis utvärdering, men är ändå signifikativ för partiet. Maktskiftet var det viktigaste, men allt är inte guld och gröna skogar för Ulf Kristerssons parti. 

Tvärtom.

”Det ligger inte alltid för oss moderater att vara ödmjuka. Vi brukar veta bäst och kunna mest. Men eftervalsanalysens viktigaste slutsats är att Moderaterna just nu måste vara ödmjuka”, skriver valanalysgruppen.

Det behövs ett större inslag av vinnarkultur i partiet på alla nivåer

Moderaternas valanalys

Vad är vinnarkultur?

På sida 73 i Moderaternas valanalys finns en lista som beskriver vinnar- respektive förlorarkultur. Partiet har problem med att anonyma källor alltför ofta pratar med tidningarna när det går lite trögt för partiet. Detta hände i valrörelsen men också under regeringsbildningen, och det är ett problem.

En förlorare gnäller medan en vinnare jobbar hårt, står det. Vinnare gör det som krävs, medan förlorare är för fina för vissa uppgifter. Vinnare är prestigelösa, förlorare bevakar revir.

”Det behövs ett större inslag av vinnarkultur i partiet på alla nivåer”, skriver man och fortsätter:

”En vinnarkultur innebär också att man är mer framåtlutade och har självförtroende att ta för sig i debatten.”

Lista som definierar vinnar- respektive förlorarkultur i ett parti, enligt Moderaternas valanalysgrupp.
Lista som definierar vinnar- respektive förlorarkultur i ett parti, enligt Moderaternas valanalysgrupp. Foto: skärmdump moderaternas valanalys 2023

Analysgruppen med huvudsekreterare Per Rosencrantz i spetsen djupdyker i siffrorna och konstaterar att partiet vann valet genom att nå fram till väljarna utanför storstäderna, männen och unga människor. Målet var ett maktskifte, och det lyckades man med.

Men analysen är också en krass sammanfattning av partiets problem. Ett är att Moderaterna förlorat sitt stora stöd i storstäderna. Ett annat är att partiets roll i det svenska politiska landskapet inte är lika självklar som tidigare.

Det första problemet är känt och väl diskuterat internt i partiet. Det andra problemet likaså. Men det tredje problemet är möjligen det största av alla, konstaterar rapportförfattarna:

Moderaterna har tappat väljare tre val i rad.

Nu är vägen framåt utstakad i utvärderingen som består av 76 sidor datadriven självhjälp.

Altingets gratis nyhetsbrev

Partikulturell problemlösning

Hur partier tar sig an sina interna problem varierar beroende på partikultur.

Liberalerna luftar helst sina missnöjen i ett så offentligt rum som möjligt. Socialdemokraterna brukar konstatera sin egen förträfflighet, Miljöpartiet skyllde delar av valresultatet på post-truth och Centerpartiet jobbar med stämningen först och problemen sen.

I Moderaternas datadrivna självhjälpsgrupp tänker företrädarna annorlunda. 

En del uppfattar partiet som för smalt sett till vilka sakfrågor som man driver, då får man bredda sig. Politiken är det inget fel på, anser rapportförfattarna till ett av landets två mest självgoda partier, men kommunikationsmässigt kan det finnas saker att jobba på. För få kvinnor gillar Moderaterna, då får man försöka nå fler kvinnor.

”En okänd resa ligger framför oss. Den bär med sig stora möjligheter men även risker”, skriver rapportförfattarna i en unik passage där Linkedin möter Anders Hansen.

Det återstår att se om den resan leder partiet in i en lyckad valrörelse 2026 eller fram till det fjärde raka väljartappet på 16 år.

Läs också


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00