Heikenstens känga till regering och riksdag – sänkt bensinskatt ökar statens miljökostnader

Genom att sänka skatten på drivmedel ökar behovet av offentliga investeringar för att nå miljömålen, anser Finanspolitiska rådets ordförande Lars Heikensten. ”Man måste leva i verkligheten”, svarar finansminister Damberg (S).

Lars Heikensten menar att sänkning av drivmedelsskatter skapar problem längre fram. Mikael Damberg anser att det inte finns några alternativ.
Lars Heikensten menar att sänkning av drivmedelsskatter skapar problem längre fram. Mikael Damberg anser att det inte finns några alternativ. Foto: Fredrik Sandberg, Jonas Ekströmer/TT
Johan Manell

Vid en utfrågning i finansutskottet tog Finanspolitiska rådets ordförande Lars Heikensten upp den kritik som har florerat om att det finanspolitiska ramverket skulle försvåra miljö- och klimatinvesteringar. Han anser att det inte stämmer.

– I debatten kan man få en känsla av att det finns en jättestor hög med offentliga investeringar som vore bra för miljön och att ramverket håller tillbaka detta. Vi kan inte se att det riktigt ser ut så, sade han.

Ju mer ni sänker skatten på drivmedel, desto mer offentliga investeringar kommer krävas på miljöområdet för att uppnå samma miljömål.

Lars Heikensten, Ordförande Finanspolitiska rådet

Samtidigt riktade han en känga till finansutskottets ledamöter och partiernas genomförda och planerade förslag för att få ner bränslepriserna.

– Man påverkar ju hur stor hög man behöver genom hur man bedriver politiken på andra områden. Ska jag vara väldigt krass så kan jag säga att ju mer ni sänker skatten på drivmedel, desto mer offentliga investeringar kommer krävas på miljöområdet för att uppnå samma miljömål. Det finns en direkt korrespondens mellan de här åtgärderna.

Finansministern slår tillbaka

Finansminister Mikael Damberg (S) som också deltog vid mötet står ändå fast vid att bränslepriserna måste sänkas i dagsläget.

Man måste också leva i verkligheten. 

Mikael Damberg (S), Finansminister
– Man måste också leva i verkligheten. När priserna har stuckit som de har gjort på bensin och diesel så måste människor klara både sin vardag och kunna pendla till jobbet, säger han till Altinget.

Hittills har regeringen sänkt skatten på drivmedel till EU:s miniminivå för diesel. Den har också, efter ett utskottsinitiativ i riksdagen, frågat EU om ett undantag från miniminivån för att sänka den ytterligare. Och dessutom ligger ett förslag i vårändringsbudgeten om att dela ut pengar till alla bilägare som kompensation för de höga bränslepriserna.

– Att överge människor i ett sånt här läge när drivmedelspriserna har stuckit iväg skulle också vara väldigt knepigt. Vi gjorde samtidigt som vi la fram det här förslaget en stor investering i att människor fortfarande kan ställa om till elbilar. Det är en miljardreform vi genomför för att inte tappa tempo i att göra oss oberoende av fossila bränslen i tanken, säger Damberg.

Det Mikael Damberg syftar på är att regeringen i vårändringsbudgeten tillför 3,9 miljarder kronor till bonus-malus-systemet, då Transportstyrelsens kassa för att betala ut miljöbonusar för år 2022 var tom.

Nämnda personer

Mikael Damberg

Riksdagsledamot (S), vice ordförande i finansutskottet
Förvaltningslinjen (Stockholms uni., 2000)

Lars Heikensten

Ordförande Finanspolitiska rådet
Doktor i ekonomi (Handelshögskolan i Stockholm 1984)

E-post Politik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget