Här är de mest lästa debatterna på Altinget Infrastruktur

Järnvägsutbyggnad, Post- och Telestyrelsens utredningar om framtidens postlådor och elsparkcyklar. Här är några av 2022 års mest debatterade ämnen på Altinget Infrastruktur.

Järnvägens framtid har varit omdebatterad på Altinget det senaste året.
Järnvägens framtid har varit omdebatterad på Altinget det senaste året.Foto: Janerik Henriksson/TT
Anton Säll

Varför underkänner Trafikverket infrastrukturens möjligheter?

Att Trafikverket som myndighet avfärdar kritik från en lång rad viktiga remissinstanser och dessutom inte reflekterar över sina egna bedömningar som talar i samma riktning är uppseendeväckande”. Det skriver Pierre Sandberg och Gustaf Engstrand, Tågföretagen.

Med Trafikverkets planförslag, som bygger på en begränsad finansiell ram som fastslagits av riksdagen, uppnås inte eftersträvade effekter inom rimlig tid. När man i överflyttningsberäkningarna endast inkluderar de snuttar järnväg som faktiskt blir klara – och inte inkluderar systemeffekten när de påbörjade stråken är färdigställda så blir det förstås svårt att påvisa de stora positiva effekterna av en systematisk utbyggnad av järnvägssystemet. Det är skadligt för Sveriges utveckling och ger fel indikationer om potential om färdigställande dröjer ytterligare 20–30 år.”, skriver debattörerna.


Kasta PTS postutdelningsförslag i papperskorgen

PTS förslag bör inte genomföras. Det behövs i stället en samordnad lösning för att postmottagare ska kunna ta emot paket från olika operatörer nära hemmet”, skriver företrädare för sju aktörer i fastighetsbranschen i en replik på en text där myndigheten bland annat presenterar ett förslag på att det ska kunna finnas postanordningar minst 200 meter från hemmet.

”Det behövs i stället en samordnad lösning för att postmottagare ska kunna ta emot paket från olika operatörer nära hemmet utan att det samtidigt leder till att den vanliga postservicen försämras och det behövs ett annat sätt att fördela kostnaderna för detta.”, skriver debattörerna som fortsätter:

För övrigt finner vi det märkligt att PTS skickar ut ett förslag till 73 remissinstanser och bjuder in oss att lämna synpunkter på detta, varefter generaldirektören under pågående remisstid går ut i en debattartikel och skriver hur han vill att det ska bli. Vi undrar nu om PTS kommer att lyssna på remissinstansernas synpunkter eller om remissen bara var en formalitet.

Eneroth, låt Trafikverket genomföra en realistisk kalkyl för stambanorna

Nya stambanor sägs kosta för mycket, ta för lång tid att bygga och inte vara bra för klimatet. Men nya rön visar på motsatsen och behöver bli en del av kalkylerna för nybyggnation av järnvägar”, skriver Tågföretagens styrelse som fortsätter:

Det är många miljarder som fördelas i den nationella planen för infrastrukturen de kommande tolv åren. Många intressen står emot varandra och kakan som ska delas upp är begränsad. I det sammanhanget är kostnaden för att låta Trafikverket genomföra en realistisk kalkyl för utbyggnaden av nya stambanor utifrån uppdaterade prognos- och kalkylförutsättningar mycket liten.”

”Det vore därför ytterst välkommet att infrastrukturminister Tomas Eneroth nu även ger Trafikverket detta nödvändiga uppdrag. Likaså är det ytterst angeläget att Trafikverket av regeringen får i uppdrag att utveckla dagens prognosmodell och samhällsekonomiska kalkylmodell så att dessa bättre reflekterar den påverkan stora förändringar i infrastrukturen får på samhället.”

Lägg bypolitiken åt sidan – utred Europaspåret för Skånes bästa

”En ny fast förbindelse över Öresund måste kunna erbjuda lösningar vad gäller pendling, gods och fjärrtåg. Därför är inte Helsingborg/Helsingör-förbindelsen en fullgod lösning”, skriver Torkild Strandberg (L), kommunstyrelsens ordförande Landskrona.

”Bypolitiken måste läggas åt sidan. Nu gäller det att ha ett större perspektiv. Det är därför också Europaspåret måste utredas. Pendlare, näringslivet och inte minst skattebetalarna måste få svar på vilket alternativ som faktiskt är bäst för Skånes och Sveriges framtid. Jag tippar på Europaspåret!”, skriver han vidare.

P-förbud för elsparkcyklar hindrar grön omställning

Elsparkcykelföretaget Bolts Sverigechef Alexander Liljeblad kritiserade det nyligen införda parkeringsförbudet för elsparkcyklar på trottoarer i en debattartikel där han riktade sig till dåvarande infrastrukturministern Thomas Eneroth.

Ett nationellt parkeringsförbud försvårar utvecklingen av klimatsmarta transporter i svenska städer. Beslutet kommer trots stark kritik från branschaktörer och regeringens expertmyndighet Trafikverket. Myndigheten skriver i sitt remissvar till regeringen att förslaget inte framstår som proportionellt, framförallt då det avser endast vissa slag av cyklar men inte andra. Många städer saknar i dag förutsättningar rent praktiskt att implementera de förändringar som krävs, då den kapacitet som i dag finns för cykelparkering inte kommer räcka till”, skriver Liljeblad. 

Nämnda personer

Tomas Eneroth

Riksdagsledamot (S), vice ordförande riksbanksfullmäktige
Sociologi och statsvetenskap (Högskolan Växjö 1993)

Alexander Liljeblad

Sverigechef för Bolts elsparkcykelverksamhet i Sverige

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00