Toppakademiker rasar mot tidiga betyg

SKOLA. Elva akademiker, varav sju är ledamöter i Kungliga vetenskapsakademin, underkänner Alliansens argument om betyg i årskurs 4.

Mattias Croneborg

Alliansen tänker med stöd av Sverigedemokraterna införa betyg i årskurs 4. Eftersom Alliansen föreslog detta när de var i regeringsställning finns det ett färdigt lagförslag framtaget. Därmed har Alliansens och SD goda möjligheter att genomföra reformen trots att de sitter i opposition.

Men det är inte bara regeringspartierna och Vänsterpartiet som är kritiska. Altinget skrev tidigare om att nästan alla remissinstanser gjorde tummen ned för den utredning som Martin Ingvar lade fram precis före valet i höstas.

Nu sällar sig elva tunga akademiker till kritiken.

De skriver på DN Debatt att skolan behöver helt andra reformer än en sänkning av betygsåldern. Akademikerna är mycket skeptiska till de argument som Martin Ingvar förde fram i utredningen.

Elevresultaten började falla en bit in på 1990-talet och detta har alltså knappast något med frånvaron av tidiga betyg att göra.

Elva akademiker på DN debatt

”Martin Ingvars främsta argument för tidiga betyg är att frånvaron av betyg i årskurs 1–7 sammanfaller med en period av snabbt sjunkande elevresultat. Betygen i åk 3 och 6 avskaffades med införandet av Lgr80 (Läroplan för grundskolan 1980), varför vi enligt Ingvars argument borde observera sjunkande elevresultat från ungefär mitten av 1980-talet. Men så är inte fallet. Svenska elever i åk 3 och åk 8 hade läs­resultat i internationell toppklass i en läsundersökning år 1991, och elever i åk 8 hade mycket goda resultat i matematik och naturvetenskap enligt en annan internationell undersökning år 1995. Elevresultaten började falla en bit in på 1990-talet och detta har alltså knappast något med frånvaron av tidiga betyg att göra”, skriver de.

De går igenom flera undersökningar som Ingvar hänvisar till och menar att dessa inte ger några belägg för att betyg i årskurs 4 skulle gagna eleverna.

”Sammanfattningsvis drar vi slutsatsen att det inte finns stöd i vare sig svensk eller internationell forskning för att tidiga betyg skulle ha positiv effekt på elevernas lärande.”

Akademikerna som skrivit artikeln är Jan-Eric Gustafsson, professor i pedagogik, Göteborgs universitet, Bengt Gustafsson, professor emeritus i teoretisk astrofysik, Uppsala universitet, Sven-Olof Holmgren, professor emeritus i elementarpartikelfysik, Stockholms universitet, Per Olof Hulth, professor emeritus i experimentell astropartikelfysik, Stockholms universitet, Lena Kjellén, professor i medicinsk glykobiologi, Uppsala universitet, Dan Larhammar, professor i molekylär cellbiologi, Uppsala universitet, ordförande i akademiens arbetsgrupp Framtidens skola, Ulf Lindahl, professor emeritus i medicinsk och fysiologisk kemi, Uppsala universitet, Ola Helenius, biträdande föreståndare, Nationellt centrum för matematikutbildning, Göteborgs universitet, Per Kornhall, oberoende expert i utbildningsfrågor, Britt Lindahl, universitetslektor i ämnesdidaktik, Högskolan Kristianstad och Pernilla Nilsson, professor i naturvetenskapernas didaktik, Högskolan i Halmstad.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00