Debatt

Taxiförbundet: Slopa tvåårsgränsen för taxiförarlegitimation

Att tvinga nyanlända med erfarenhet från transportbranschen att vänta två år på att få jobba som taxiförare är en förlust både för individen och samhället, skriver Lennart Kalderén, ordförande Svenska taxiförbundet.

Avskaffandet av tvåårsgränsen kommer att stärka kompetensförsörjningen inom taxibranschen, skriver debattören.
Avskaffandet av tvåårsgränsen kommer att stärka kompetensförsörjningen inom taxibranschen, skriver debattören.Foto: Fredrik Persson/TT
Lennart Kalderén
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Taxibranschen i Sverige står inför en akut brist på förare. Enligt våra rapporter saknas det i dag 7 000 taxiförare, vilket påverkar både servicekvaliteten och tillgängligheten för kunder.

Altingets gratis nyhetsbrev

Lång väntan på taxilegitimation

Samtidigt som förarbristen är stor finns det exempelvis många med invandrarbakgrund som trots att de har fått sitt svenska körkort, måste vänta två år innan de kan ansöka om taxiförarlegitimation. Denna tvåårsgräns är både onödig och skadlig för branschens möjligheter att erbjuda sina tjänster över hela landet, integrationen i samhället och den svenska ekonomin.

Taxiförbundet välkomnar att regeringen har varit inlyssnande till våra behov när de nu går fram med att sänka åldersgränsen för att ansöka om taxiförarlegitimation från 21 till 20 år. Men det är inte tillräckligt. Det skriande behovet av nya taxiförare kräver att regeringen tar bort ytterligare byråkratiska hinder. Vi måste också ta bort kravet på att ha haft körkort i två år.

Det skriande behovet av nya taxiförare kräver att regeringen tar bort ytterligare byråkratiska hinder.

Avskaffandet av tvåårsgränsen kan främja en bättre integration av nyanlända i det svenska samhället. Att bli taxiförare är en väg in samhället för många nya svenskar och ett av de få yrken där språkkunskaper snabbt kan utvecklas i praktiken. Att tvinga nyanlända med erfarenhet från transportbranschen att vänta två år för att få jobba som taxiförare är en förlust både för individen och för samhället. Genom att avskaffa denna regel kan vi snabbare integrera nyanlända, vilket leder till en ökad ekonomisk inkludering och minskade samhällskostnader för arbetslöshet och integration.

Endast kvalificerade förare godkänns

Somliga hävdar att tvåårsgränsen är nödvändig för att säkerställa att förare har tillräcklig erfarenhet innan de blir ansvariga för passagerare. Detta argument faller dock platt när vi ser att andra yrkesförare, som buss- och lastbilsförare, inte har samma krav, trots att deras fordon är betydligt tyngre och kan ta fler passagerare. Är man betrodd att köra en buss med upp till 80 passagerare bör man också vara betrodd att köra en taxi med upp till fyra passagerare. Dessutom visar all statistik att gallringen för att få taxiförarlegitimation redan är tuff, vilket garanterar att endast kvalificerade förare godkänns.

Avskaffandet av tvåårsgränsen kommer att stärka kompetensförsörjningen inom taxibranschen, främja integrationen av nyanlända och skapa fler arbetstillfällen. Det är en nödvändig förändring som kommer att gynna både branschen och samhället i stort. Svenska taxiförbundet uppmanar därför regeringen att gå ett steg längre än förslaget om att sänkt åldersgräns och även avskaffa kravet på två års innehav av körkort. Låt oss skapa en mer rättvis och inkluderande arbetsmarknad för alla samtidigt som vi säkrar tillgången till taxi i hela landet.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

Altinget logo
Stockholm | Köpenhamn | Oslo | Bryssel
Politik på allvar
AdressJohannesgränd 1111 30 StockholmRedaktionen+46 (0)8 12 13 14 24[email protected]Prenumerationsärenden+46 (0) 73 529 99 09[email protected]Org.nr. 556980-5269
Chefredaktör och ansvarig utgivare:Sanna RaymanCFOAnders JørningKommersiell direktörLars GrafströmVdChristoph NørgaardOrdförande och utgivareRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024