Svenskt Flygs generalsekreterare anställd på Swedavia

FLYG. Miljöminister Karolina Skog (MP) kräver att statliga Swedavia lämnar organisationen Svenskt Flyg efter generalsekreterarens Henrik Littorins uttalanden om klimatforskare. Nu visar det sig att Littorin är anställd både av Svenskt Flyg och Swedavia. 

I somras kritiserade miljöminister Karolina Skog det statliga bolaget Swedavia för att delta i Svenskt Flygs lobbyingkampanj mot flygskatten.

– Alla som deltar i samhällsdebatten har ett ansvar att vara sakliga. Det är ännu viktigare att de statliga bolagen är det. Den här kampanjen är inte saklig, sade Karolina Skog (MP) då till Altinget. (10/7) och ifrågasatte lämpligheten i Swedavia deltog i en kampanj som bland annat påstod att tre olika ministrar regeringen farit med osanningar om flygskatten.

När Svenskt Flyg nu i veckan lyckats reta upp miljöminister Karolina Skog till den grad att hon anser att Swedavia och Luftfartsverket omedelbart bör lämna organisationen och sagt att uttalandet "passerar anständighetens gräns" – då är det uttalande från en anställd på Swedavia Karolina Skog talar om. Svenskt Flygs tillförordnande generalsekreterare Henrik Littorin – som alltså kallat en klimatforskningsrapport av forskare från Chalmers och KTH för "alternativa fakta" och "hittepå" – är nämligen även anställd på Swedavia.

Utlånad till Svenskt flyg av Swedavia

Henrik Littorin är anställd som omvärldsanalytiker på Swedavia, men är sedan i höstas utlånad till Svenskt Flyg. Littorin arbetar parallellt som tillförordnad generalsekreterare på Svenskt flyg och 25 procent på Swedavia.

– Littorin är anställd Swedavia, men under tiden som Svenskt Flyg söker en ny generalsekreterare är han utlånad dit. Han är anställd hos oss, hur det blir i framtiden vet jag inte, säger Hans Uhrus, presschef på Swedavia till Altinget.

Hur menar du då?

– Om han fortsätter hos oss. Han gör vissa mindre uppdrag i dagsläget. Någon utredning eller så.

Något senare återkommer Swedavia och bekräftar Altingets uppgift att Henrik Littorin arbetar 25 procent på Swedavia under tiden som han är tillförordnad som generalsekreterare på Svenskt Flyg.

– Henrik Littorin är en kunnig och erfaren analytiker som kan flygindustrin och klimatfrågorna. Han kunde snabbat träda in i rollen på Svenskt Flyg samtidigt som vi kunde dra nytta av honom. Swedavia bedömde att det var en effektiv lösning tills Svenskt Flyg hittar en ny generalsekreterare, säger Hans Uhrus.

Enligt Henrik Littorin själv råder ingen tvekan om att han ska återvända till Swedavia när Svenskt Flyg har hittat en ordinarie generalsekreterare, i ett sms till Altinget skriver han "jag kommer snart att gå tillbaka dit på heltid då jag bara är tf".

Svenskt flyg: "Skog är fel ute"

Svenskt Flygs ordförande Niklas Nordström anser att miljöminister Karolina Skog är helt fel ute när hon har synpunkter på Swedavias medlemskap i Svenskt flyg.

– Som politiker ska man hålla sig borta från att ha synpunkter på hur folk organiserar sig, det är en farlig väg att gå, säger han till Altinget.

Att Swedavia är med och driver frågor som går tvärs emot regeringens uppfattning tycker han är oproblematiskt och tar LKAB som exempel på ett annat statligt bolag som inte alltid tycker som regeringen.

Men LKAB brukar väl inte kalla de forskningsunderlag som regeringen använder för "hittepå" eller "alternativa fakta"?

– Att Skog retar sig på de uttalanden som Littorin har gjort förstår jag. Men det är ingen grund för att säga att "då får inte Swedavia var kvar" i Svenskt flyg, säger han.

Karolina Skog vill inte lämna någon kommentar angående att Henrik Littorin är anställd i Swedavia samtidigt som han gör kontroversiella uttalanden i Svenskt flygs namn.

LÄS OCKSÅ: Karolina Skog kritiserar Swedavias flygskattelobby

Forrige artikel KD inför delat ansvar för sjukvårdspolitiken KD inför delat ansvar för sjukvårdspolitiken Næste artikel Myndigheter: Utsläppsmålen för bilar borde vara mer ambitiösa Myndigheter: Utsläppsmålen för bilar borde vara mer ambitiösa
  • Rapportera

    Urpo Taskinen · Biolog

    Vi som inte flyger...

    ... gör vår insats på många sätt för att bromsa den klimatkatastrof vi befinner oss mitt i.
    Ytterst få av de som stressar sig till sina flyg för att hinna med att ytterligare bidra har nog inte en aning om vem Stefan Rahmstorf är [Oceanograf och professor på Potsdam Institute for Climate Impact Research i Berlin]. Ännu färre har läst hans sammanfattning i Real Climate från 22 februari 2016 [http://www.realclimate.org/index.php/archives/2016/02/millennia-of-sea-level-change/]. Även om jag själv aktivt följt klimatfrågan i drygt tio års tid nu så var hans slutpoäng om att vi redan tecknat in 25 meter i havsnivåhöjning en mindre chock. Danmark och Nederländerna och samtliga kuststäder kommer att drabbas, inte imorgon, men som en effekt av det vi redan släppt ut. Det är EN följd av våra fossilutsläpp!
    Själv har jag gjort det här, se filmen:
    https://lessco2.wordpress.com/2017/11/21/arktisk-velonaut-arctic-velonaut/

    Svenskt Flyg bidrar inte det minsta till att minska katastrofens omfattning. Inte den nuvarande och inte heller den kommande.
    Kom ihåg att 25% av den koldioxid vi släpper ut idag ligger kvar i 100.000 år. [Boken "Töväder" av David Archer).

  • Rapportera

    Björn Nylander

    Jag kräver...

    ...att statliga bolag baserar sitt agerande på vetenskapliga fakta. I det här läget anser jag inte att Swedavia behöver lämna Svenskt flyg, men de ska utnyttja sitt mandat i organisationen och se till att även Svenskt flyg baserar sitt agerande på fakta och inte tar efter dumheter från USA.

    Skärpning

Gammal S-topp värvar tidigare M-topp

Gammal S-topp värvar tidigare M-topp

KARRIÄR. Affärsmannen och tidigare socialdemokratiska näringsministern Björn Rosengren värvar Olof Lavesson (M), tidigare riksdagsledamot och ordförande i kulturutskottet, till sin PR-byrå Priority Group.