Debatt

Svea: Agera för en stärkt trygghet och studiero

DEBATT. Vi anser att det är absolut nödvändigt att regeringen och lokalpolitiker, istället för att agera genom kortsiktiga och enkla lösningar, satsar på att stärka det förebyggande och långsiktiga arbetet för att säkra tryggheten och studieron i landets skolor, skriver Jakob Amnér, förbundsordförande Sveriges elevråd.

När eleverna görs delaktiga i skolans arbetsmiljö tillförs viktiga perspektiv, skriver Jakob Amnér. 
När eleverna görs delaktiga i skolans arbetsmiljö tillförs viktiga perspektiv, skriver Jakob Amnér. Foto: SVEA
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.
Av: Jakob Amnér 
förbundsordförande Sveriges elevråd, Svea
 

Vi vet att alldeles för många elever känner sig otrygga i skolan eller upplever en bristande studiero. Det bekräftas återigen av Skolinspektionens årsrapport för 2017, som visar att arbetet med att säkra arbetsron brister och att många elever saknar tillit till att de vuxna på skolan finns där som stöd och agerar vid kränkningar.

Vi ser att anledningarna till ökande otrygghet och bristande studiero har många bottnar: bland annat den växande psykiska ohälsan, som enligt Socialstyrelsen har fördubblats bland barn mellan 10-17 år de senaste tio åren. Vi ser att internet är en nya arena för kränkningar och utsatthet. Många elever får inte heller rätt stöd i rätt tid i undervisningen. Sexuella trakasserier, övergrepp och bristande resurser är också otroligt viktiga delar som alla måste åtgärdas.

Vi har förslag på områden och lösningar som sätter elevers behov i fokus och vi vill att politiska makthavare ska prioritera dem för att skapa trygghet och studiero.

1. Stärk elevhälsan

Ingen elev ska tveka på att skolans personal agerar när de blir vittnen för att en elev blir utsatt för kränkningar, diskriminering eller övergrepp.

En tillgänglig och förebyggande elevhälsa är en grundförutsättning för att skapa trygghet och tillit till skolor. Elevhälsan behöver fler resurser och samverkan med andra aktörer måste öka. Alla skolor måste ha personal på plats och det måste finnas ett maxtak för hur många elever varje kurator, skolpsykolog och skolsköterska får ansvara över. Vi vill också att de fysiska hälsokontrollerna som genomförs regelbundet genom skolåren ska kompletteras med psykiska hälsokontroller.

2. Utveckla arbetet med elevskyddsombud

När eleverna görs delaktiga i skolans arbetsmiljö tillförs viktiga perspektiv. Lagkravet om utbildning av ombuden måste förtydligas och kompletteras med information om utbildningens innehåll. Elever behöver en högre medvetenhet om vad uppdraget innebär, för att skapa säkerhet i vilka problem som ska lyftas till ett ombud. Många skolor måste också bli bättre på att sänka trösklarna till möten, höra och följa upp den information som elevskyddsombuden tillför.

3. Fler lärare

Alla elever ska ha utbildade lärare. Yrkets attraktivitet måste öka genom en bättre arbetsmiljö, renodlade arbetsuppgifter, fler anställda kollegor och högre lön. Det är nödvändigt för att kunna säkra att alla elever får det stöd de har rätt till.

4. Personal måste agera

Ingen elev ska tveka på att skolans personal agerar när de blir vittnen för att en elev blir utsatt för kränkningar, diskriminering eller övergrepp. När agerandet uteblir ökar misstron till systemet och tystnadskulturen breder ut sig. Vi vill se högre krav och en tydliggjord ansvarskedja efter en händelse, för att säkra elevernas trygghet.

5. Sex- och samlevnadsundervisningen

Vi önskar en uppdatering av material, fortbildning av personal och att sex- och samlevnadsundervisningen i lärarutbildningen tydliggörs för att ge lärare rätt förutsättningar att bedriva undervisningen. En bra undervisning i sex- och samlevnad ger viktiga diskussioner om samtycke, respekt, relationer, jämställdhet, identitet och olika former av diskriminering. Det här är viktiga pusselbitar för att skapa trygghet.

6. Ta ansvar på nätet

Vi ser att ansvaret för att säkra trygghet på internet är ett ansvar gemensamt för samhället. Samverkan mellan skolan och andra aktörer som polis, socialtjänst, ungdomsmottagningar och primärvård är viktigt för tryggheten i stort, men i synnerhet för att motverka utsatthet och kränkningar online. På grund av huvudmannaskap på olika nivåer anser vi att staten bör ta ett större ansvar för att skapa förutsättningar för samverkan.

7. Se över resursfördelningen

För att säkra alla elevers välmående och studiero anser vi att skolans resursfördelning måste ses över. Staten bör ta ett större ekonomiskt ansvar för att resurserna fördelas efter behov och förutsättningar, än det per-capita-baserade systemet som vi har idag.

Att skapa trygghet och studiero är inget som kan göras i en handvändning. Det är komplext och kräver ett långsiktigt och förebyggande arbete. Vi vill se att regeringen och lokalpolitiker tar ansvar för att det blir fokus, inte kortsiktiga eller enkla lösningar.

Nämnda personer

Jakob Amnér

Rektor Arenaakademin, styrelsemedlem RFSU, politisk sekreterare Socialdemokraterna i Järfälla
Kurser i statsvetenskap (Södertörns Högskola, 2017)

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00