Stödinsatser sätts in sent i gymnasieskolan – ”Ofta saknas rutiner”

Gymnasieskolan är bra på att fånga upp att stödinsatser behövs, men processen innan elever får stöd tar desto längre tid, visar en granskning från Skolinspektionen. Enligt utredare Ulrika Rosengren finns det flera aspekter som kan förbättras inom skolan för att effektivisera stödet. 

Foto: Henrik Montgomery/TT
Rebecka Prahl

Nästan alla ungdomar påbörjar gymnasiet, men tre av tio lämnar utan examen. Gymnasieutredningen pekar ut gymnasieskolors arbete med att ge elever individuellt anpassat stöd som en av förklaringarna till att så pass många inte når målen. 

Skolinspektionen har granskat hur gymnasieskolan arbetar med det stödet i en ny rapport.

Skolinspektionen fann att skolorna har fungerande arbetssätt för att snabbt fånga upp att elever har stödbehov. Trots detta sätts stödinsatser ofta in för sent i gymnasieskolan. 

Altinget logoUtbildning
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget utbildning får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här.
0:000:00