Stockhaus (M) försvarar Ostkustbanemål: Ska inte in och mala i den vanliga byråkratin
Myndigheterna pekar på flera hinder på vägen. Men hos förespråkarna i Moderaterna och påtryckningsbolaget bakom Nya Ostkustbanan är budet klart: Det går att blir klar till 2035, bara projektet görs på ett annat sätt än i dag.

Foto: Axel Adolfsson / Press. Trafikverket

Jacob Hederos
Redaktör och reporterModeraternas trafikpolitiska talesperson Maria Stockhaus anser inte att partiets vallöfte att få till dubbelspårig järnväg mellan Härnösand och Gävle om 13 år riskerar att leda till en svekdebatt. Detta trots de många luckor som återstår i den normala planeringsprocessen som finns i projektet i dag.
Snarare tror hon att dagens sätt att projektera kan leda till ett större svek.
Idag återfinns två sträckor av den tilltänkta dubbelspårsutbyggnaden i nationella planen. Dels sträckan Sundsvall- Dingersjö, dels sträckan Gävle-Kringlan.
Experter på Trafikverket tror dock varken att det skulle kunna vara möjligt att sätta spaden i marken i sträckan Gävle-Kringlan tidigare än 2025. Och det är inte heller helt säkert att sträckan är klar till 2035.
Samtidigt pekar experterna vidare på att det saknas fortsatt val av korridorer, steget innan järnvägsplaner, för flera delar av resterande sträckor upp till Sundsvall. De sista kommer först på plats 2024. Järnvägsplanearbetet tar därefter ytterligare tid. För exempelvis för Gävle-Kringlan bedöms det arbetet ta närmre fem år.
Därutöver saknas fortfarande den etappindelning, som ingår som en av de första stegen i den normala planeringsprocessen, på sträckan Sundsvall-Härnösand.
I stället bör politiken sätta ner foten och lägga upp en beställning: Det ska vara klart då och här har ni budgeten. Inspiration till hur partiet ser att dubbelspåren ska komma på plats i tid hämtas bland annat från Bottniabanan och Öresundsbron.