Slarv med ID-kontroll ger dryga straffavgifter

GRÄNSER. Det kommer att kosta för de transportföretag som inte följer reglerna om ID-kontroller av passagerarna. Enligt den förordning som regeringen har beslutat om ska sanktionsavgiften uppgå till 50 000 kronor.

I går fick regeringen stöd av en majoritet i riksdagen för den lag som ger regeringen rätt att införa ID-kontroller av passagerare på buss, tåg och färjor på väg till Sverige. Det övergripande syftet med kontrollerna är att färre människor ska söka asyl i Sverige. Ansvaret för kontrollerna läggs på tågbolag, åkerier och rederier. Om företagen inte utför kontrollerna väntar sanktionsavgifter på 50 000 kronor, enligt infrastrukturminister Anna Johansson (S).

– Grunden är att alla passagerares som reser med båt, tåg eller buss från Danmark till Sverige ska uppvisa giltig ID-handling, sade Anna Johansson på en pressträff på fredagen.

Barn undantas

Sanktionsavgifterna gäller per transport, inte per passagerare. Barn i sällskap med målsman med giltiga ID-kort kommer inte att omfattas av kontrollerna.

Det är inte klart vad som ska räknas som giltig legitimation – dock krävs någon form av legitimation med foto. Men exakt vad som ska gälla får polisen bestämma.

Det blir transportörens som får utforma kontrollerna, men de kommer att styras av polisens föreskrifter. Det är polisen som har ansvaret att kontrollera att transportföretagen lever upp till kraven och som sedan rapporterar till Transportstyrelsen i de fall ett företag inte har utfört kontrollerna. Polisen får möjlighet att kräva sanktionsavgifter av företag som inte har hemvist i Sverige.

Gäller sex månader

Den lag som ger regeringen rätt att besluta om ID-kontroller ska träda i kraft den 21 december och ska gälla under tre år. Men kontrollerna kommer att starta först den 4 januari och förordning om kontrollerna ska inledningsvis gälla i sex månader.

Nya kontroller kan införas först två veckor efter att de tidigare kontrollerna upphört.

Forrige artikel Oscar Sjöstedt (SD): Vi är närmast Moderaterna Oscar Sjöstedt (SD): Vi är närmast Moderaterna Næste artikel Bindande besked från länsstyrelser ska öka byggandet

"KD och L bör inte missa chansen att knyta ihop Sverige"

DEBATT. Vi kan inte bortse från att infrastruktursatsningar är den effektivaste motorn för att öka bostadsbyggandet. Sveriges ansvarstagande partier bör stötta satsningar på höghastighetsbanor. Det skriver Sveriges byggindustriers vd.