SD skeptiska till möjlig lösning för sänkta drivmedelspriser
Nya statsstödsregler gör det möjligt för regeringen att sänka priset vid pump utan att sänka reduktionsplikten. C välkomnar beskedet, men SD:s Martin Kinnunen är tveksam och inväntar först bud från regeringen.
Foto: Fredrik Sandberg / TT samt Centerpartiet Västra Götaland

Jacob Hederos
Redaktör Altinget Infrastruktur, reporter Altinget Miljö och EnergiFrågan om det var möjligt att sänka skatten på biodrivmedelsandelen inom reduktionsplikten har varit uppe på tapeten tidigare. Centerpartiet är ett av partierna som lyft förslaget, även om det då skulle stridit mot gällande EU-rätt.
Nu gläds partiets klimatpolitiska talesperson åt de nya statsstödsreglerna för inblandade biodrivmedel som EU-kommissionen nu beslutat om.
– Det var det här vi såg komma. Det är därför väldigt välkommet, säger Rickard Nordin till Altinget.
Sverigedemokraterna är å andra sidan det parti som främst driver på för att nolla reduktionsplikten för att sänka ”priset vid pump”.
Partiet står inte heller bakom de klimatpolitiska mål som satts för transportsektorn, och behöver därför inte förhålla sig till inspelen om att en högre reduktionsplikt är avgörande för att nå 2030-målen.
Då ser jag hellre att vi har mer förnybart i Sverige än att vi skickar straffavgifter utomlands
SD:s klimatpolitiska talesperson Martin Kinnunen ser i stället flera problem med EU-öppningen till att slopa skatten på biodrivmedel inom reduktionsplikten och införa produktionsstöd.
Kinnunen menar bland annat att risken för att ytterligare stöd leder till att marknaden snedvrids är centrala att bejaka.
– Det riskerar att bli en jäkla kapplöpning när det produceras i en massa olika länder och säljs på flera marknader, säger han.