Debatt

SD: Ge den seriösa transportnäringen schyssta villkor

Hur är det möjligt att Sveriges regering kan vara så saktfärdig? De har knappt styrfart i frågor som rör den yrkesmässiga trafiken. Än märkligare blir det när infrastrukturministern Tomas Eneroth (S) framhåller att regeringen arbetar hårt med att få mobilitetspaketet på plats. Det skriver Thomas Morell (SD).

”Den olagliga trafiken har effektivt kunnat nästla sig in i våra logistikflöden och därmed har möjligheter som att smuggla in vapen, narkotika, alkohol, människor och ekonomiskt lukrativa varor ökat”.
”Den olagliga trafiken har effektivt kunnat nästla sig in i våra logistikflöden och därmed har möjligheter som att smuggla in vapen, narkotika, alkohol, människor och ekonomiskt lukrativa varor ökat”.Foto: Johan Nilsson/TT
Thomas Morell
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Den 30 juli 2020 antogs det så kallade mobilitetspaketet av EU. Drygt 18 månader senare kommer regeringen med förslag, vilket skickats till lagrådet för yttrande. Går det som det är tänkt träder de svenska reglerna i kraft den 15 juni 2022, nästan två år efter det att mobilitetspaketet antogs.

”Monumental saktfärdighet”

Flera andra stater i Europa har redan anpassat sin lagstiftning efter de nya reglerna. Hur är det möjligt att Sveriges regering kan vara så sagolikt saktfärdig? De har knappt styrfart i frågor som rör den yrkesmässiga trafiken. Än märkligare blir det när infrastrukturministern Tomas Eneroth (S) i debatterna framhåller att regeringen arbetar hårt med att få mobilitetspaketet på plats. Om ministern nu har arbetat så hårt med frågorna inom mobilitetspaketet borde det mesta redan vara gjort, kan jag tycka.

Även när det gäller kontroller på väg är regeringens saktfärdighet monumental. Regeringen gör gärna stor affär av att den har infört nya regler, men saknar en kontrollverksamhet som kan utföra kontrollerna ute på vägarna. Ska de nya skärpta reglerna få någon som helst effekt måste kontrollverksamheten rustas upp för att kunna kontrollera den yrkesmässiga trafiken och i de fall brister finns rapportera dessa.

Trafikpolisen har monterats ner

Regeringen har fullständigt tappat kontrollen och det enda de lyckas prestera är en oändlig rad av pressmeddelanden.

Trafikpolisen har under många år monterats ner och i dag har Sverige endast några få enheter ute på vägarna. Det har skapat en situation där den olagliga yrkesmässiga trafiken har kunnat växa ohämmat. Det i sin tur har dragit med sig annan kriminalitet, vilken vi kan se i övriga delar i samhället. Den olagliga trafiken har effektivt kunnat nästla sig in i våra logistikflöden och därmed har möjligheter som att smuggla in vapen, narkotika, alkohol, människor och ekonomiskt lukrativa varor ökat. I motsatt riktning försvinner stöldgods ut ur landet för miljardbelopp årligen.

Regeringen har fullständigt tappat kontrollen och det enda de lyckas prestera är en oändlig rad av pressmeddelanden, men inga konkreta förslag för hur de ska klara att vända utvecklingen. Skärpta lagar i all ära, men här krävs ett yrkesskickligt hantverk från välutbildade tjänstemän på vägarna. Det har regeringen ännu inte lyckats presentera ett trovärdigt förslag till.

Rusta upp vägkontrollerna

Sverigedemokrater vill rusta upp vägkontrollerna och se till att välutbildade tjänstemän kontrollerar den yrkesmässiga trafiken. Vi vill lägga kontrollverksamheten i en särskild enhet underställd polisstyrelsen. Enheten ska ha egen ledning och budget. De ska inte vara kopplade till den reguljära polisverksamheten utan ha sitt eget givna uppdrag: att utföra kontroller på väg.

Vi vill också ta bort bilinspektör som tjänstebeskrivning och utbilda dessa tjänstemän så att de kan utföra alla förekommande arbetsuppgifter. De ska kunna rapportera brister via ordningsbot, fatta beslut om hindrande av fortsatt färd och i förekommande fall även använda maktmedel.

Schyssta villkor

Kort sagt, vi vill att alla tjänstemän i denna speciella enhet ska klara alla förekommande uppgifter vid en vägkontroll. Till den här enheten ska även Transportstyrelsens företagskontroller läggas. Det har gång på gång visat sig att Transportstyrelsen inte är rustade att utföra dessa kontroller på ett kvalitativt godtagbart sätt. Dessutom sker kontrollerna långt efter det att polisen upptäckt brister på väg.

Med en effektiv kontrollverksamhet på väg med välutbildade tjänstemän kan Sverige återigen erbjuda den seriösa transportnäringen schyssta villkor, något som den nuvarande regeringen misslyckats med i alla väsentliga delar.

Nämnda personer

Tomas Eneroth

Riksdagsledamot (S), vice ordförande riksbanksfullmäktige
Sociologi och statsvetenskap (Högskolan Växjö 1993)

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00