Så mycket kostar skolaktörernas kampanjer i sociala medier

Det är inte bara de politiska partierna som vill påverka inför valet. Flera av skolans aktörer spenderar stora summor på reklam i sociala medier, och i takt med att valrörelsen intensifieras satsar de allt mer pengar för att få sina budskap att synas. 

Foto: Jessica Gow/TT, Henrik Montgomery/TT
Rebecka Prahl

Friskolekoncernen Academedia spenderar mest av friskolorna på reklam. Den senaste månaden har koncernen lagt 205 683 kronor på annonser på sociala medieplattformarna Facebook och Instagram som riktar in sig på sociala frågor, val eller politik. Över 50 000 kronor av dessa har spenderats under de sju senaste dagarna. 

För våra medarbetares skull så måste vi försöka göra vår röst hörd. Då räcker det inte att skriva på vår egen webb, för vi når helt enkelt inte ut

Paula Hammerskog, Kommunikationsdirektör Academedia

Totalt rör det sig om 43 annonser den senaste veckan, och de annonser som spridits bäst har nått flera hundra tusen personer. 

– Vi har under en lång tid sett att friskoledebatten har hårdnat. Det har blivit en brutalisering som jag inte tror att någon som har sina barn i friskolor eller jobbar i friskolor känner igen sig i. För våra medarbetares skull så måste vi försöka göra vår röst hörd. Då räcker det inte att skriva på vår egen webb, för vi når helt enkelt inte ut, säger Paula Hammerskog, kommunikationsdirektör på Academedia, till Altinget. 

”Vevar upp inför valet”

Paula Hammerskog uppger att det är första gången som Academedia har valt att annonsera i sociala medier och att det inte var ett lätt beslut att fatta, tidigare har man bara sponsrat inlägg.

– Att det blev så brutalt under våren beror säkert på att man vevar upp inför valet. Det var därför som vi tog beslutet i början av sommaren att vi skulle börja annonsera. Jag tycker det är otroligt synd att det ska behövas. Men vi kan inte se detta massiva ordkrig som pågår mot oss utan att reagera. 

Sen kan man argumentera att det i stället borde gå tillbaka till skolorna. Men så kan man alltid säga om alla kostnader.

Paula Hammerskog, Kommunikationsdirektör Academedia

Var tar ni pengarna ifrån? 

– Det här tas från det överskott vi gör. Det här är en extraordinär situation där vi behöver extraordinära medel. Det är inte så att detta är hämtat från verksamheten. Det är ingen skola som betalar detta.

– Sen kan man argumentera att det i stället borde gå tillbaka till skolorna. Men så kan man alltid säga om alla kostnader. 

Har inte råd

Friskolornas riksförbund lägger till skillnad från Academediakoncernen inte så mycket krut på annonsering i sociala medier. Sedan mars 2019 har förbundet lagt 23 790 kronor på annonser, och den senaste veckan 124 kronor.  

”Det enkla svaret är att vi inte har råd med omfattande annonsering”, skriver Ylva Skoogberg, kommunikatör på Friskolornas riksförbund, till Altinget. 

Facken storsatsar 

Det är inte bara Academedia som lägger stora summor på annonsering. Även de båda lärarfacken satsar på kampanjer i sociala medier.  

Lärarförbundet har sedan mars 2019 lagt 435 580 kronor på annonser. Lärarnas riksförbund har i sin tur lagt 10 455 kronor på reklam under samma tidsperiod.  

De båda facken lanserade, tillsammans med Sveriges skolledare, i veckan ett upprop för en likvärdig skola, där målet är att få ett statligt huvudmannaskap.

– Uppropet pågår fram till och med valet. Resultatet av namninsamlingen kommer därefter att överlämnas till ansvariga politiker, säger projektledare Cecilia Wassaether i ett skriftligt meddelande till Altinget. 

– Problematiseringen som vi lyfter kring skolan är inte bara ett tomtebloss precis i samband med ett val. Nu är tiden inne att verkligen synliggöra alla som drabbas av en skola som inte är likvärdig och där elever, lärare och skolledare inte får rätt förutsättningar.

Uppgifterna om priser och antal annonser har hämtats från Facebooks och Instagrams ägarbolag Meta.


E-post Politik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget