Så kan vi rädda nattågstrafiken
Nattågstrafiken skulle kunna samlas så att nyttjandet av tåg och personal kan användas effektivt. Det skriver Karin Svensson Smith och Elisabeth Lundberg-Karlsson, styrelseledamöter i Resenärerna.
Karin Svensson Smith och Elisabeth Lundberg-Karlsson
Styrelseledamöter Resenärerna – kollektivtrafikanternas intresseorganisationBeslutet att lägga ner nattågen från Göteborg till Umeå gör många arga. Ett upprop mot neddragningarna samlade nästan 60 000 underskrifter första veckan efter lansering. När negativa klimatnyheter når oss varje dag borde det bli mer och inte mindre tågtrafik.
Slopa kortsiktiga upphandlingar
Staten kan och bör ta ansvar för att det finns en pålitlig nattågstrafik igenom att ta ett samlat grepp för hela Sverige i stället för kortsiktiga upphandlingar som ger dåliga villkor för både resenärer och personal.
Nattåg kan inte köra lika många turer per dygn som flyg och snabbtåg. Det är svårt att få ihop ekonomin för en tågtrafik som varierar med en stark efterfrågan i högsäsong och en svag efterfrågan under lågsäsong. Kortsiktiga upphandlingar ger inte underlag för inköp av nya tåg.
Efterfrågan på nattåg till och från Jämtland är tillräckligt hög under kanske 90–100 dagar per år. Under dessa perioder ökas antalet tåg och de förlängs med flera vagnar. Vid flera tillfällen har nattågstrafiken hotats av nedläggning, varvid staten har fått rycka ut med anslag och uppdrag till Trafikverket om upphandling av trafiken. Nattågen till Norrland upphandlas på motsvarande sätt. Klagomålen på slitna vagnar och osäkerhet i trafiken är omfattande.
Intresset för tågsemester ökar
Under 2014 hotade nattågstrafiken mellan Skåne och Stockholm att upphöra, men efter stora protester från resenärer och arbetsgivare förhindrades nedläggningen. Många uppskattar att sova under resan och slippa hotell samt flyg vid obekväma tider. Intresset för tågsemester har ökat starkt både i Sverige och i resten av Europa.
I Sveriges finns förutsättningar för en bättre nattågstrafik på grund av att det är ett ganska jämnt kundunderlag till Norrland, en någorlunda fungerande marknad för Skåne och en säsongsvarierad trafik på Jämtland. Dessa linjer har olika problem men med samordning och långsiktiga villkor kan det bli ekonomi för tågtrafiken.
Nuvarande järnvägskostym har blivit för trång och sliten.
Nattågstrafiken skulle kunna samlas så att nyttjandet av tåg och personal kan användas effektivt. Antalet sovvagnar i södergående riktning kan minskas under sommartid när det är färre affärsresenärer och därmed ge nattresande fjällresenärer mer plats. Under skidsäsongen omfördelas sovvagnar till Jämtlandsresorna, vilket inte är fallet i dag.
Att upphandla nattågstrafik samlat över en längre tidsperiod för hela landet skapar ekonomi för att både upprusta tågen och beställa nya tåg som passar Nordens behov. Det vore mer rationellt jämfört med att Trafikverket ska upphandla nya tågsätt, både för att spara på statens uppgifter som att tillgodose resenärernas behov.
Tågtrafiken måste vara förutsägbar
Tågresande är populärt i Sverige. Trots allt trassel på spåren har tågtrafiken ökat. För att nå klimatmålen behövs dock att ännu fler tar tåg i stället för bil och flyg. Människor vill, när de väljer bostadsort, arbetstillfälle och semester, veta att tågtrafiken är förutsägbar och pålitlig. En orsak till att så inte är fallet är den rådande kapacitetsbristen på spåren som är en stor orsak till tågförseningar. Nuvarande järnvägskostym har blivit för trång och sliten.
Därför behövs nya stambanor för höghastighetståg, Oslo-Stockholm, en ny Ostkustbana och andra sträckningar där många vill åka. Då kan det bli höghastighetståg, nattåg, regional tågpendling och godstrafik på olika spår utan att dessa sinkar varandra.
Regeringen bör börja med att ge Trafikverket i uppdrag att handla upp nattågstrafik i Sverige som ett samlat och långsiktigt trafikupplägg.