Skolverkets generaldirektör: Skrotad strategi vilar på bred vetenskaplig grund
Regeringen går inte vidare med Skolverkets förslag till ny digitaliseringsstrategi och kritiserar myndigheten för att inte ha lyssnat på experter. ”Forskning visar att det inte finns en entydig slutsats om hur digitalisering påverkar”, säger generaldirektör Peter Fredriksson till Altinget.
![Skolminister Lotta Edholm (L) ser det inte som ett alternativ att stå utan digitaliseringsstrategi för skolan, så regeringen tänker återkomma i frågan.](https://www.altinget.se/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.se/images/article/47087/21326.jpg)
![Rebecka Prahl](https://www.altinget.se/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.se/images/Writers/199-rebecka-prahl-2-48.jpg)
Rebecka Prahl
Redaktör Altinget Utbildning samt Altinget ArbetsmarknadAnledningen till regeringens beslut är kritiken mot strategin från barnläkare och hjärnforskare som framkommit under remissrundan, rapporterar Dagens Nyheter.
Regeringen skickade digitaliseringsstrategin på remiss